Van bij de start laat Renault weten dat deze concept car voor 90% identiek is aan de toekomstige productieversie van de Scénic. Aan de buitenkant in elk geval… En ja hoor, de Scénic als monovolume is verleden tijd. Het wordt een … ja, een wat eigenlijk? Groter dan een berline met zijn hoogte van 1,59 meter, maar toch niet met een verhoogde bodemvrijheid zoals bij een SUV of een crossover. Het is eerder een soort grote elektrische Mégane met een lengte van 4,49 meter. In het echt is het resultaat in elk geval overtuigend.
Praktische interieur
Na de Scénic en zijn geschiedenis bestudeerd te hebben, besloot Renault dat de ziel van het model niet zijn koetswerk was, maar eerder zijn gebruiksvriendelijke interieur. Dat kunnen we niet ontkennen. En met zijn indrukwekkende wielbasis van 2.835 m heeft deze auto interieurruimte te over! Binnenin zitten we duidelijk in een concept car, met luchtreinigers in de deuren en overal grote en kleine schermen. Die laatste, klein en vierkant, noemt Renault 'Widgets'. Er is ook een indrukwekkende hoeveelheid gerecycled materiaal, van de vloer tot de bekleding van de zetels.
Van concept naar productiemodel
De auto is voor 70% gemaakt uit gerecycleerde materialen. Hoewel dit op het productiemodel misschien niet het geval zal zijn, wordt de nieuwe Scenic ongetwijfeld groener dan ooit. Maar wat zullen we van deze concept terugvinden in de auto die in 2024 op de markt moet komen? Zijn uiterlijke design voor een (zeer) groot deel, maar misschien niet deze wielen, noch de 'tegendraads' openende deuren en al zeker niet zijn aandrijving! Deze 100% elektrische concept wordt immers aangedreven door een plug-in hybride die elektriciteit combineert met... waterstof!
Een plug-in die écht anders is
Onder de motorkap zit een waterstoftank met een capaciteit van 2,5 kg. Die wordt gecombineerd met een 40 kWh batterij en een brandstofcel die onder de vloer zit. Volgens berekeningen van de Franse autobouwer zou het dankzij deze combinatie mogelijk zijn om van Parijs naar Marseille te rijden met slechts een stop van 5 minuten om waterstof bij te tanken. Een reis van bijna 800 km! De 160 kW sterke elektromotor, identiek aan die van de Mégane, zit achterin. Deze concept car is dus een achterwielaandrijver.
Afspraak in 2024!
De Franse ingenieurs bevestigen dat deze technologie niet in de productieversie van de Scénic gebruikt zal worden. De elektromotor zal naar voor verhuizen, voor een voorwielaangedreven Scénic. De ruimte die vrijkomt door het wegvallen van het waterstofgedeelte, zal ingenomen worden door een grotere batterij. 60 kWh of meer voor een bereik van meer dan 500 km? We zullen tot 2024 moeten wachten voor uitsluitsel.