In tegenstelling tot de vorige keer maakten we de oversteek nu niet met de VW ID.4, maar wel met een BMW i4. De Beierse autobouwer geeft aan dat die dankzij zijn batterij van 84 kWh tot 590 km ver geraakt. Daarmee kunnen we van Brussel naar Oxford zonder te moeten stoppen! In theorie althans, want in de praktijk startte de reis niet optimaal.







We zijn al beter voorbereid gestart…

Voor het vertrek moesten we nog enkele verplaatsingen doen, dus tegen dat iedereen aan boord zat, beschikte de i4 nog maar over 76% en een rijbereik van 344 km. Oxford bereiken in één ruk zal dus niet voor vandaag zijn. Maar geen paniek, de Eurotunnel ligt op 229 km rijden. Zoals we eerder al konden vaststellen, daalt het rijbereik aan een snelheid van 120 km/u sneller dan de kilometers op de GPS. Bij aankomst in Calais heeft de i4 nog maar 20% of 85 km over. Gelukkig zijn er laadpalen in de haven. 





Van de ene emotie in de andere

4 plekken zijn er voorzien voor elektrische auto’s, maar er zijn maar 2 CCS-kabels. Niet geweldig. Erger nog: ze werken allebei niet! Gelukkig is de eerste laadplaats op Britse bodem een Ionity. Eens gekoppeld, toont die zijn doeltreffendheid. De i4 haalt meteen een laadvermogen van 160 kW! Dat vermogen blijft niet continu op dat niveau, maar haalt wel voortdurend 100 kW. Na een passage in de winkel, stijgt het batterijniveau van de Duitser van 15% naar 61%!





Aan hoge snelheid voltanken! 

Vervolgens komen we aan bij onze traditionele stopplaats op de snelwegparking van Cobham, ten Zuiden van Londen. Wanneer we de auto inpluggen bij het Ionity laadstation, toont de boordcomputer een laadpercentage van 38%. Opnieuw haalt het laadstation een hoog vermogen, en dat terwijl alle laadpalen tegelijkertijd in gebruik zijn! Na een bliksemstart van 170 kW stabiliseert het laadvermogen op 100 kW, om uiteindelijk te dalen naar 50 kW wanneer de batterij voor 80% vol is. Ondanks een korte pauze vertrekt onze Beier met een batterij die voor 93% opgeladen is.





De rest van het traject verloopt zonder problemen. Na 6u en 500 km rijden, toont de BMW een gemiddeld verbruik van 19,6 kWh/100 km, 72% batterij en een resterend rijbereik van 351 km. Terwijl dit eerste deel van de reis al opmerkelijk is, weet de i4 tijdens de terugreis pas echt te schitteren!





Snelle terugrit

Helemaal opgeladen voor de terugrit, toont de boordcomputer een autonomie van amper 419 km… Dat is nog steeds meer dan genoeg om Folkestone te bereiken. Zoals we eerder al zagen, zijn snelheidsbeperkingen goed. Eens aangekomen bij de Eurotunnel, na 227 km rijden zonder te stoppen, heeft de i4 nog 47% en 211 km rijbereik. Goed gedaan! Opnieuw een korte pitstop, met een snelle passage bij de douane en een toiletbezoek, zorgt ervoor dat het batterijniveau stijgt naar 63%.





In Frankrijk vragen we de GPS om ons recht naar huis te gidsen, 220 km verderop. En dan, verrassing! Er verschijnt een bericht: "onvoldoende autonomie voor de resterende reis. Wil je opladen? Vreemd, de i4 geeft nog 287 km aan.


Onze Duitser vraagt om een stop van 5 minuten bij het station Ionity (ja, alweer) in de buurt van Froyennes-sud aan de Belgische grens. We gehoorzaamden en dankzij weer een indrukwekkend laadvermogen van 208 kW duurde het niet lang voor we genoeg bereik hadden om thuis te geraken. Bij thuiskomst is er net geen 20% batterijlading over en bedraagt het gemiddelde verbruik iets meer dan 20 kWh/100 km.






Hoeveel heeft het gekost? 

De tarieven zijn sinds onze vorige reis niet veranderd: opladen aan de Eurotunnel is gratis, terwijl Ionity €0,83/kWh en €0,42/kWh met een abonnement rekent in het VK en €0,69/kWh en €0,35/kWh met een abonnement in België. Omdat we op de heenreis niet konden profiteren van het gratis opladen bij de Eurotunnel, zal deze reis ons meer gekost hebben dan die in de ID4 of de Mustang Mach E. Maar de tarieven zijn nog steeds redelijk.

"Tijd is geld". En vanuit dat oogpunt kostte deze reis ons weinig! In totaal duurde het 50 minuten om te laden op de heenweg en maar 20 minuten op de terugweg! En dat is inclusief de paar minuten die het kostte om in Folkestone door de douane te gaan, elektrische auto of niet. Alles bij elkaar namen we ongeveer een uur pauze voor een reis die een halve ronde van de klok kostte! Een eerder indrukwekkende verhouding!






Slechts één kleine uitschuiver...

Er is niet veel dat je ervan weerhoudt om een lange elektrische trip te maken. Als de laadpalen niet buiten gebruik zouden zijn, zoals het geval was aan de Franse kant van de Kanaaltunnel... En dan moet ook niet iedereen tegelijkertijd willen opladen. We hoefden niet te wachten op een plaats bij het Ionity-station in Cobham, maar we namen wel de laatste vrij plek in! Toen we er weer vertrokken, stonden er auto's te wachten op een vrije plek om te laden. Dus we zouden geen nee zeggen tegen een paar extra oplaadpunten. Tenzij Tesla zijn netwerk verder openstelt voor concurrentie natuurlijk...