Het project ‘Nuro R2’ maakt onderdeel uit van een pilootprogramma van Domino’s Pizza in samenwerking met robotbedrijf Nuro, dat in 2018 werd opgericht door twee voormalige Google-ingenieurs. De robot zal voorlopig enkel leveren op bewust uitgekozen tijdstippen en bij een select aantal klanten.
Cijfercode voor ontvangst
Wie van het Domino’s restaurant in Houston Avenue bestelt, kan aangeven dat zijn bestelling door een bezorgrobot mag worden geleverd. Vervolgens krijgt die persoon een unieke code via sms en - zoals bij fietskoeriers - updates over de locatie van de robot. Wanneer de wagen aankomt, voert de klant de code in op het touchscreen waardoor de deuren van de bezorgrobot opengaan.
Domino’s Innovatiemanager Dennis Maloney spreekt voorlopig niet van een complete vervanging van koeriers, wel van een samenwerking tussen beiden om de behoeften van de klanten beter te ondersteunen. ‘Met dit project willen we in de eerste plaats uitzoeken hoe klanten reageren en omgaan met de robots, maar ook hoe het de winkelactiviteiten beïnvloedt’, aldus Maloney.
Met de Nuro R2 is Domino’s niet aan zijn proefstuk toe. Reeds in 2017 gebruikte het bedrijf een zelfrijdende Ford Fusion hybride om pizza's te bezorgen bij willekeurig gekozen klanten. Domino's is trouwens niet de enige pizzaketen die met deze technologie speelt: ook Pizza Hut kondigde in 2018 al aan om samen met Toyota een autonome bezorgwagen uit te brengen. Die twee werkten in het verleden ook al samen aan een opmerkelijk conceptmodel.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: