Het eerste volledig elektrische model van Audi werd als e-tron geboren in 2018, maar gaat sinds de facelift van begin 2023 onder een andere naam door het leven. Het vlaggenschip van de elektrische Audi’s luistert nu naar de naam Q8 e-tron, of SQ8 e-tron in het geval van de sportversie. En je kan in beide gevallen ook nog steeds kiezen voor een SUV-coupévorm (Sportback in Audi-jargon). Deze naamsverandering is het gevolg van een algemene herschikking van het Audi-gamma, die nog volop bezig is, ter voorbereiding van de transitie naar elektrische mobiliteit. Wat echter niet verandert, is dat de (S)Q8 (Sportback) e-tron nog steeds in België wordt gebouwd. Ze rollen namelijk van de band bij Audi Brussels in Vorst. Nog een constante: deze pioniers qua elektrificatie binnen het Audi-gamma worden nog steeds op een ‘gemengd’ platform gebouwd, waarmee ze de nieuwste evoluties binnen de elektrische mobiliteitstechnologie missen. Er is dus geen 800 V-architectuur aanwezig, in tegenstelling tot de Audi e-tron GT en de Q6 e-tron, die recenter op de markt zijn gekomen.
Design Audi undefined
Massief, maar strak gelijnd
De cosmetische wijzigingen voor de facelift van de Q8 e-tron (Sportback) zijn vooral aan de neus te vinden. Daar zien we onder meer een hertekende grille met het nieuwe Audi-logo, gedomineerd door een LED-streep. De ingenieurs hebben ook gewerkt aan de luchtstroom dankzij verschillende flapjes om de luchtweerstand te verlagen, en daarmee de actieradius te verbeteren. Met zijn aflopende daklijn is de Q8 Sportback de meest gestroomlijnde van de familie. Zijn Cx-waarde zakt nu naar 0,24, tegenover 0,27 voor de klassieke Q8 e-tron.
Hoewel hij vrij fors is, met een lengte van 4,92 m en een breedte van 1,94 m, kan de Q8 Sportback e-tron goed gebalanceerde proporties voorleggen. Indien gewenst kan je hem nog steeds laten uitrusten met (optionele) camperaspiegels om het futuristische effect nog wat te versterken, en om hem nog iets gemakkelijker door de lucht te laten klieven. Maar in de praktijk blijken de schermen van 7 inch op de deurpanelen weinig intuïtief in gebruik. De weergave maakt het moeilijker om te manoeuvreren en afstanden in te schatten dan met klassieke spiegels. Best probeer je ze eens uit alvorens je bestelling te plaatsen...
Beleving Audi undefined
Echt Audi-interieur
Audi heeft aan de verleiding weerstaan om het volledige dashboard visueel uit te gommen in zijn elektrische SUV. Er veranderde zelfs erg weinig met de facelift. Je krijgt nog steeds een ergonomische bestuurderspost, hoewel ook hier de knoppen en klassieke schakelaars grotendeels zijn vervangen door aanraakgevoelige oppervlakken. Met zijn twee verticaal gestapelde schermen blijft het MMI Touch Response-systeem echter gemakkelijk in gebruik, zonder dat je moet graven in complexe menu’s.
De standaard meegeleverde Audi Virtual Cockpit maakt het plaatje af, met strakke graphics en een zeer scherpe weergave. Een head-up display kan optioneel nog worden meegeleverd. Maar de Q8 e-tron heeft niet de mogelijkheid om een extra passagiersscherm toe te voegen voor kijkplezier onderweg, in tegenstelling tot zijn kleine broer, de nieuwe Q6 e-tron.
Wat aangenaam blijft aan boord van de Q8 e-tron en Q8 e-tron Sportback, is de zorg die Audi heeft besteed aan de afwerking en aan de kwaliteit van de materialen. Naast elektrische wagens zijn deze modellen eerst en vooral echte Audi’s!
Ruim
Met een wielbasis van bijna 3 meter (2,93 m) die hij deelt met de klassieke Q8 e-tron, biedt de SQ8 e-tron Sportback een royale beenruimte voor zijn passagiers achterin. Zijn aflopende dak neemt alleen een beetje hoofdruimte weg, zeker als je kiest voor het grote glazen panoramadak. Maar er blijft voldoende plek over voor twee volwassenen. De centrale zitplaats achterin wordt daarbij echter opgeofferd en is minder comfortabel.
Merk op dat de Q8 e-tron niet heeft kunnen weerstaan aan de mode van de ingewerkte deurgrepen die onhandig kunnen zijn in gebruik. De deur openen gaat niet altijd even vlot: ontgrendelen lukt soms niet van de eerste keer, waardoor je twee keer op het knopje moet duwen om te kunnen instappen. Geen gigantisch probleem, maar het kan wel frustrerend zijn.
Praktisch gezien biedt de Q8 e-tron Sportback een grote koffer van 528 liter. Dat is minder dan zijn broer met de meer conventionele SUV-achterzijde (569 liter), maar in de praktijk merk je daar maar weinig van: er is steeds voldoende plek. Bovendien is er een kleine frunk vooraan (62 liter) waarin je je laadkabels kan opbergen en desnoods nog een extra tasje kan wegsteken indien nodig.