Voor 2023 heeft BMW zijn compacte SUV X1 in het nieuw gestoken, waarmee het model zijn derde generatie ingaat, ofwel codenaam U11 voor de liefhebbers van het merk. Toch als we hem nog een compacte SUV kunnen noemen. Met zijn lengte van 4,5 meter, 1,85 m breed, 1,64 m hoog en zijn wielbasis van 2,69 m is hij bijna net zo groot als de eerste generatie van zijn grote broer, de BMW X3! Qua ontwerp zijn de Beierse designers erin geslaagd om de look van het model dynamischer te maken, vooral met het M Sport-pakket van ons testmodel, zonder dat het erover gaat. Op één punt na: voor de neus hebben ze zich duidelijk laten gaan. Toegegeven, de X1 heeft nog niet de verticale of verlichte neusgaten van sommige andere modellen van het merk, maar de niergrilles zijn toch flink (te veel?) gegroeid.
BMW X1 bijna volledig veranderd
Eenmaal aan boord is de presentatie vergelijkbaar met wat je in de rest van het BMW-gamma vindt. Het dubbele gebogen schermpaneel bovenaan het dashboard is opgebouwd uit een centraal aanraakscherm van 10,25 inch en een display van 10,7 inch voor de bestuurder. Beide schermen draaien op de nieuwste generatie van het iDrive-systeem van BMW. Dat is ultrageconnecteerd, reageert snel en is gemakkelijk in gebruik, met eveneens de mogelijkheid om draadloos te verbinden met Android Auto en Apple CarPlay. Handig!
Bovendien komt er, wanneer je je smartphone verbindt, een nieuwe kolom met snelkoppelingen tevoorschijn aan de linkerkant van het centrale scherm. Een zeer praktische toevoeging, bravo BMW. Ook de zwevende middenconsole konden we waarderen. Naast het mooie designeffect maakt dat ook plaats vrij voor een handige opbergruimte. Ook qua afwerking en materialen hebben we niets op te merken, BMW heeft opnieuw mooi werk geleverd.
Praktischer dan ooit
De X1 is een stuk gegroeid aan de buitenkant, maar ook aan boord kan hij daarmee een uitstekende binnenruimte bieden! Volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen op de verschuifbare achterbank, met instelbare en neerklapbare rugleuningen in een 40/20/40-verdeling. De kofferruimte is net zo royaal, met een laadvolume dat evolueert van 540 tot 1.600 liter, of 500 tot 1.545 liter voor de versies met vierwielaandrijving.
Efficiënte benzine- en dieselmotoren
Deze derde generatie van de compacte Duitse SUV kan vandaag worden uitgerust met maar liefst 7 verschillende verbrandingsmotoren, waarvan de meerderheid geniet van een milde hybridisering. In het motorengamma zitten er 3 varianten van de 2 liter-viercilinder diesel: de sDrive18d van 136 pk en 360 Nm, de sDrive20d van 163 pk en 400 Nm en tenslotte nog de xDrive23d van 211 pk en eveneens 400 Nm.
Op benzine heb je sinds kort de keuze uit 4 verschillende motorisaties: de sDrive18i van 136 pk en 230 Nm, de sDrive20i van 150 pk en 270 Nm, de xDrive23i van 218 pk en 360 Nm en de sportieve topversie M35i xDrive van 300 pk en 400 Nm. De eerste twee benzineversies hebben een driecilinder onder de kap, de twee anderen hebben recht op een vierde cilinder. Tijdens deze test haalden we een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km achter het stuur van de xDrive23i. Dat is zelfs iets minder dan wat de constructeur belooft. Opnieuw mooi werk!
Perfecte balans tussen comfort en dynamiek, op één ding na...
Onderweg is de wegligging van deze nieuwe generatie BMW X1 perfect in balans. Je zit goed in de (optionele) sportzetels, waardoor je kan genieten van een SUV die zowel comfortabel genoeg is voor dagelijks gebruik, maar ook dynamisch genoeg om wat rijplezier te beleven. Toegegeven, de ophanging is niet zo soepel als die van een luxeberline, maar hij kan zonder problemen overweg met de oneffenheden van ons Belgische asfalt zonder de inzittenden te veel te storen. De ophanging laat ook het beste zien van het chassis van de X1. De Duitse SUV blijft perfect stabiel op zijn pootjes staan. BMW is duidelijk zijn slogan ‘Freude am Fahren’ nog niet vergeten...
Alleen jammer dat de Steptronic-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen, standaard op alle motorisaties, wat reactiviteit mist. De traagheid tussen het moment waarop je het gaspedaal indrukt en de ‘bak terugschakelt om je een duw in de rug te geven, duurt iets te lang. En de boostfunctie van de schakellepels achter het stuur verandert daar helaas niets aan... Het is des te meer jammer omdat het chassis van de X1 echt plezierig is als je het tempo opvoert. Maar we geven de hoop nog niet op, want we hebben nog niet gereden met de M35i die nog meer sportiviteit belooft dan de andere varianten met een verbrandingsmotor.
Hoeweel kost de BMW X1?
Sinds het begin van zijn productie in 2009 zijn de afmetingen én de tarieven van de BMW X1 nooit gestopt met stijgen. Het resultaat: in 2023 moet je minimum 38.500 euro uitgeven om de minst krachtige benzinemotor te kunnen kopen. De goedkoopste diesel wordt verhandeld vanaf 41.150 euro. Bovenaan het gamma van de compacte SUV staat de nieuwe X1 M35i, die pas verkrijgbaar is vanaf 60.300 euro! Gepeperde prijzen, waarbij je nog een hele rist aan opties moet optellen. Ter info: de xDrive23i die we hebben getest is beschikbaar vanaf 48.650 euro, maar na door de optielijst te zijn gegaan, had ons testexemplaar een uiteindelijke prijs van 64.160 euro! Ook de prijs is duidelijk niet meer zo compact als vroeger...
Ons verdict
Deze derde generatie BMW X1 is veelzijdiger dan ooit. Hij is dan ook een pak groter geworden dan zijn voorganger. Dat geeft de Beierse SUV een uitstekende binnenruimte en modulariteit, met een van de grootste koffers van zijn segment. Naast al deze praktische verbeteringen is BMW echter zijn slogan ‘Freude am Fahren’ niet verloren, aangezien de nieuwe X1 een uitstekende balans toont tussen comfort en dynamiek. Alleen jammer dat die dynamiek niet is doorgedrongen tot de versnellingsbak, die reactiesnelheid mist. Op dat ene euvel na beschikt de X1 dus over tal van kwaliteiten, waarvoor je echter ook een hogere prijs dan ooit tevoren betaalt.