Wat de A6 zoal in de aanbieding heeft? Krachtige V6-motoren met “mild hybrid”-technologie, Quattro-vierwielaandrijving, vierwielsturing, een gestuurde ophanging, tot 39 verschillende soorten rijhulp (een record in zijn segment), topconnectiviteit met twee schermen en de intussen bekende Virtual Cockpit: hij zoekt de inspiratie duidelijk bij zijn chiquere stalgenoten

6, 7 en 8

Met de grotere A7 en A8 deelt hij zijn MLB-platform, dat een koetswerk uit staal en aluminium onderbouwt. De A6 is amper enkele millimeters groter dan zijn voorganger, maar maakt 21 millimeter meer beenruimte vrij. Met 530 liter blijft de kofferruimte ongewijzigd, ondanks de batterijen die nodig zijn voor de “milde hybride”-aandrijving.

Politie

De nieuwe Audi A6 ziet er atletischer en sportiever uit dan zijn voorganger. Zijn details zijn meer uitgesproken, zoals het “Singleframe”-radiatorrooster, dat lager en breder is geworden. Dat herbergt trouwens heel wat radars en lasers, waardoor de A6 er als een anonieme politieauto uitziet. Met die stijl hadden we eerlijk gezegd wat moeite. Van de globale lijnen van deze Audi zijn sommigen weg, terwijl ze anderen onverschillig laten. Maar daar heeft iedereen zijn eigen smaak in.

Drie schermen

Er is heel wat werk gekropen in het uitwerken van die lijnen: met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24 en een verzorgde akoestiek hoef je aan boord nooit je stem te verheffen. De lichtblokken maken gebruik van matrix-led-technologie, en er is een chromen strook die de achterlichten met elkaar verbindt.

Wie vertrouwd is met moderne Audi’s komt niet voor verrassingen te staan in het interieur: de assemblage- en afwerkingskwaliteit haalt opnieuw een hoog niveau, en het dashboard wordt grotendeels overgenomen van de A7 en A8. We zien dus de Virtual Cockpit en twee touchscreens op de middenconsole, die het merendeel van de knoppen uit de vorige generatie vervangen. Het bovenste scherm (10,1 duim groot) beheert het infotainmentsysteem, het onderste scherm (8,6 duim groot) regelt comfortitems zoals de klimaatregeling, maar kan ook dienen als klavier om gegevens in te voeren.

Beperkingen

Beide schermen maken gebruik van haptische technologie zoals we die bij iPhones kennen, en reageren dus door een lichte trilling en klik wanneer je ze aanraakt. De schermen zijn trouwens personaliseerbaar. Het principe klinkt aanlokkelijk, maar heeft zijn beperkingen. Zo kies je je rijmodus met virtuele knoppen die worden aangegeven door een klein pijltje onderaan het onderste scherm. Al eens geprobeerd een app op je smartphone te openen zonder naar je scherm te kijken? Hier moet je je blik dus van de weg afwenden om te zien waar je moet duwen. Niet zo veilig… Voor zulke dingen hebben we toch liever een klassieke knop die je blindelings vindt. Nu we toch aan het vitten zijn: de Google-navigatieweergave ziet er aanlokkelijk uit, maar op kruispunten is de klassieke gps-weergave toch beter.

TFSI

Terug naar het rijden zelf, en het rijplezier dat deze A6 laat zien. We reden achtereenvolgens met de 50 TDI Quattro, 55 TFSI Quattro en 40 TDI Quattro, die uiteraard van de nodige opties waren voorzien. De 55 TFSI doet een beroep op een zescilinder-benzinemotor van 340 pk en 500 Nm, in combinatie met de S-Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Met adaptieve luchtvering en vierwielsturing wist de 55 ons volledig in te pakken door zijn weggedrag. De motor duwt fluweelzacht, de versnellingsbak reageert alert en aangenaam, de dempers doen de 20-duimsvelgen met laagprofielrubber vergeten, en de meesturende achteras en Quattro-vierwielaandrijving geven deze vijf meter lange en twee ton zware berline een aantrekkelijk weggedrag dat heel wat voldoening schenkt.

TDI

De 50 TDI hoeft niet onder te doen. Met 286 pk is hij minder krachtig, maar hij beschikt wel over 620 Nm. Daardoor moet hij kiezen voor de klassieke Tiptronic-achttrapsautomaat. Die is trager en minder responsief dan de versnellingsbak met dubbele koppeling, en viel daardoor bij ons minder in de smaak dan de S-Tronic. De 50 TDI had dezelfde chassisopties als de 55 TFSI, en dat levert ondanks enkele kilo’s meer op de vooras dezelfde voldoening in het weggedrag op.

Welke kiezen?

Uiteindelijk waren we het meest overtuigd door de 40 TDI. De 204 pk die zijn twee liter grote viercilinder produceert, is ruim voldoende voor de rijdynamiek. Het lichtere gewicht op de vooras compenseert de afwezigheid van de meesturende achteras en de luchtvering: hij rijdt efficiënt en plezierig. De juiste gezinskeuze, kortom, ook voor het budget: om van alle luxe op onze testwagens te profiteren, moet je namelijk (royaal) bijbetalen. Maar dat is een oud zeer bij Audi.