Deze twee SUV’s, met samen meer dan 1.000 pk en een koppel van bijna 1.500 Nm, kunnen vanuit stilstand allebei de 100 km/u aantikken in minder dan 4 seconden. Dat belooft met andere woorden een stevig duel te worden! In de grootste stilte ook, want onze twee concurrenten zijn allebei volledig elektrisch. Het zijn dan ook niet zomaar de eerste de beste tegenstanders: dit zijn de meest sportieve versies van de Kia EV6, de auto van het jaar 2022, en de Tesla Model Y, vorig jaar nog de populairste elektrische auto in België. Serieuze concurrenten dus. Maar wie slaagt erin de bovenhand te halen?
Afwerking en uitrusting: punt voor Kia
Jammer genoeg starten de vijandigheden niet met de favoriete discipline van de Model Y. Tesla staat immers niet bekend als de kampioen op het vlak van afwerking... Bovendien is er niet veel te vinden in het interieur: een stuur, een scherm en dat is het zowat. Maar alles werkt en is niet onaangenaam in het gebruik als je er eenmaal aan gewend bent geraakt. Wel jammer dat de connectiviteit voor smartphones niet geavanceerder is....
Terwijl het interieur van de 'Performance' identiek is aan dat van de andere versies van de Model Y, is dat bij de Kia niet het geval: een specifiek stuur met een afgeplatte onderkant, kuipzetels, neongroene details en stiksels,... je waant je in een ruimteschip! Een goed afgewerkt ruimteschip bovendien. Het enige dat ons weer met beide voeten op de grond zet, is het infotainmentsysteem. Dat ziet er gedateerd uit en is niet altijd even makkelijk te bedienen... Niet alleen qua afwerking loopt de EV6 GT echter iets voor, hij biedt ook gewoon meer uitrusting: smartphone-mirroring op het 12,3 duim grote centrale scherm, een tweede 12,3 duim groot scherm voor de neus van de bestuurder en zelfs een head-up display! Er zijn ook draaiknoppen en toetsen voor het volume en de klimaatregeling en zelfs een V2L-functie.
Comfort: punt voor Tesla
Als sportieve uitvoeringen beschikken onze testwagens allebei over een ophanging die eerder uit beton gemaakt lijkt dan uit watten... Maar gelukkig zonder dat het onuitstaanbaar wordt. Op dat vlak valt er dus geen winnaar te kiezen. Bovendien zijn ze allebei elektrisch en goed geïsoleerd. We moeten dus enkel kijken naar het gebruikscomfort. En op dat vlak doet de Tesla het gewoon beter dan de Kia.
De binnenruimte is in beide modellen uitstekend, maar de Amerikaanse wagen heeft zowel voor- als achteraan een grotere koffer. Hij biedt een totale capaciteit van meer dan 2.150 liter met de achterbank neergeklapt! De Koreaan biedt daarentegen slechts 1.260 liter om je bagage in kwijt te geraken... En dan is er nog het rijbereik. Dankzij zijn batterij met een capaciteit van 77,4 kWh belooft de EV6 GT een rijbereik tot 424 km. De Model Y Performance? 514 km! En hoewel het Supercharger-netwerk van Tesla steeds meer toegankelijk is voor andere merken, zorgt het er wel voor dat de Model Y de leiding neemt in dit hoofdstuk.
Motor: gelijkspel
De Tesla doet het beter dan de Kia wat het verbruik betreft. De reden dat de Model Y een groter rijbereik heeft, is omdat hij minder verbruikt dan de EV6. Tijdens een identieke rit had de Koreaan 23,9 kWh nodig om 100 km af te leggen, tegen 20,4 kWh voor de Amerikaan. Nog een overwinning voor Tesla? Niet echt...
Dat de Kia meer verbruikt, komt omdat hij beter presteert. Zijn vermogen van 430 kW (585 pk) en 740 Nm koppel worden naar de vier wielen gestuurd, zodat hij vanuit stilstand in 3,5 seconden naar de 100 km/u sprint. En hij kan doorgaan tot 260 km/u. De Tesla blijft niet ver achter, maar heeft 3,7 tellen nodig tot de 100 km/u en is begrensd op 250 km/u. In de praktijk is het verschil nauwelijks merkbaar, maar de EV6 GT is de sportievere auto. En niet alleen in rechte lijn...
Weggedrag: punt voor Kia
De Koreanen gingen helemaal uit de bol toen ze de EV6 GT ontwikkelden. Wanneer een auto met 430 kW (585 pk) en 740 Nm koppel ontwikkeld wordt voor het grote publiek, zijn de rij- en ESP-instellingen normaal gesproken verstopt in menu's op het centrale scherm. Maar Kia koos voor een grote neongroene knop op het stuur die met één druk zo goed als alle rijhulpmiddelen uitschakelt en de EV6 in een gevechtsmachine verandert.
En wat voor een machine! Stevig verankerd in je kuipzetel geniet je als bestuurder van een communicatief onderstel en stuur. Een GT, deze EV6 ? Flauwekul, het is een sportieveling die van oor tot oor een glimlach op je gezicht tovert! Je krijgt maar zelden zo'n gevoel in een elektrische auto. Versta ons niet verkeerd: de Tesla is verre van onaangenaam om mee te rijden. Het stuur mag dan wel allesbehalve communicatief zijn, het stuurt wel nauwkeurig en het koetswerk vertoont amper rolneigingen in de bochten. Maar in vergelijking met het ongelooflijke rijgedrag van de EV6 GT lijkt de Model Y een beetje een saai.
Budget: gelijkspel
Wanneer het over geld gaat, zien we voor de Model Y Performance een vanafprijs van €70.000, tegen €72.990 voor de EV6 GT. In beide gevallen is de optielijst beperkt. Bij Kia betaal je enkel bij voor metaalkleur en een zonnedak, respectievelijk €700 en €800. Bij Tesla kost een optionele lakkleur minstens € 1.200, net als een wit interieur. De verschillende niveaus van de 'Autopilot'-functie kosten tussen de €3.800 en €7.500. De Kia is standaard voorzien van een systeem waarmee hij een voertuig kan volgen, in het midden van zijn rijstrook blijven en zelfs zelfstandig van rijstrook kan wisselen op de snelweg... Full option kost de Kia €74.490 tegen €83.250 voor de Tesla. De basisprijs van de Amerikaan is dan wel lager, maar de factuur kan een stuk hoger oplopen. Gelijkspel dus.
Conclusie: overwinning voor de Kia
De Model Y Performance en de Kia EV6 GT weten beiden indruk te maken. Maar als je op zoek bent naar een sportief model, ga je dan echt voor het zuinigste en het meest praktische? Natuurlijk niet! Je kiest voor de plezantste om mee te rijden en de snelste. En op die twee vlakken is de EV6 GT gewoonweg beter dan de Model Y Performance. De Koreaan is een jachtvliegtuig dat prestaties levert zonder geluid te maken, maar echt leuk is om mee te rijden. En daarom: felicitaties aan Kia!