Het Autosalon heeft dan wel de deuren gesloten afgelopen weekend, je kan bij de meeste merken nog tot het einde van de maand genieten van een mooie salonkorting. Misschien wel de ideale gelegenheid om te vallen voor één van de twee populairste compacte SUV’s op de markt met hun hybride aandrijflijn. Maar voor welke manier van elektrificatie kies je dan?


Afwerking, uitrustingvoordeel voor Nissan 

Of het nu gaat om de Nissan, met zijn lengte van 4,43 meter, of de 4,46 meter lange Toyota, we kennen ze al goed, want we testten ze beide al eerder. Maar dan los van elkaar. Vandaag nemen ze het tegen elkaar op in een duel. Een confrontatie waar de Corolla Cross op het vlak van afwerking en uitrusting niet echt goed uit komt...


We klaagden er al over tijdens onze eerste kennismaking met de SUV van Toyota: er zitten heel wat harde plastics in het interieur. De rest van de gebruikte materialen kunnen de look niet opvrolijken en het interieur ziet er wat saai uit. Bovendien hebben we de indruk dat wanneer we in de Qashqai stappen, we in een premium model terechtkomen na de wat trieste indruk die de Corolla Cross maakte. Ook hier laten enkele harde plastics wat te wensen over, maar je moet ze al echt gaan zoeken. Doorstikt similileder, schuimrubber en decoratieve inzetstukken met de look van geborsteld aluminium worden perfect gecombineerd in het interieur van de Qashqai, waarin het aangenaam toeven is. En dat zowel stilstaand als tijdens het rijden.


Comfort: voordeel voor Nissan 

Vanaf de eerste meters voelen we bij de Corolla Cross meteen de soepelere demping dan in de Nissan, die op 20 duim grote velgen stond. Jammer genoeg voor Toyota telt niet enkel de souplesse van de ophanging… Het geluid van de kleinere 1.5 liter driecilinder van de Qashqai is immers veel beter geïsoleerd dan dat van de 2 liter van de Corolla Cross. Net zoals de rest van het interieur trouwens. Er waren momenten dat we ons in de Nissan aan boord van een 100 % elektrisch model waanden! Ondanks zijn enkele centimeter kortere koetswerk, beschikt de Nissan over een iets langere wielbasis, wat de passagiers achterin ten goede komt. De Qashqai doet er nog een schep bovenop met een 22 liter grotere koffer dan die in de Corolla Cross...


Er zijn ook een aantal details die de dominantie van de Qashqai extra in de verf zetten qua gebruikscomfort. We denken daarbij onder andere aan de e-Pedal functie. Eens die ingeschakeld is, moet je het rempedaal enkel nog gebruiken om volledig tot stilstand te komen. Een functie die niet beschikbaar is in de Toyota, ondanks de aanwezigheid van een ‘B’ regeneratiemodus op de versnellingsbak. We appreciëren ook de tot 85° openende achterdeuren en de in hoogte verstelbare koffervloer in de Qashqai.


Motor: voordeel voor Toyota 

De puntentelling in deze match is eerder close. Hier neemt de Toyota de leiding, maar laat wel steken vallen in vergelijking met details die Nissan in zijn Qashqai heeft verwerkt. Nu weet de Corolla Cross echter nipt de voorsprong te nemen. Om te beginnen verbruikte hij (iets) minder brandstof. Toen we de sleutels teruggaven, had de Toyota gemiddeld 5,3 l/100 km verbruikt, tegen 5,6 l/100 km voor de Nissan. Niet slecht voor twee SUV's met een gewicht van zo'n 1,7 ton. Met zijn 197 pk is hij bovendien krachtiger dan de Nissan en doet hij er 0,3 seconden minder lang over om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Maar de Qashqai maakt wel achterstand goed door zijn bijzondere werking.

Het systeem van Toyota kennen we goed: De elektro- en benzinemotor werken samen om de wielen te doen draaien. Bij Nissan gebeurt dat enkel door toedoen van de elektromotor, waarbij de driecilinder louter dienst doet als generator. Zoals eerder vermeld, is die laatste veel beter geïsoleerd qua geluid. Wat de werking van die hybride technologie betreft, kunnen we stellen dat je hier echt kan genieten van enkele van de aangenamere aspecten van elektrisch rijden, zoals 'one pedal driving', zonder dat je daarbij hoeft op te laden. Een interessante benadering.


Weggedragvoordeel voor Nissan 

Ondanks hun vermogen van zo'n 200 pk is geen van beide echt sportief. Anderzijds zijn ze niet onaangenaam om mee te rijden, dankzij de goede balans tussen comfort en dynamiek die ze bieden. Maar de Qashqai doet het op dat laatste vlak het best. Door zijn zachtere en comfortabelere ophanging vertoont de Corolla Cross helaas wat meer rolneigingen. De Nissan gaat niet alleen vlotter door de bochten, hij heeft ook een preciezere en communicatievere besturing. Een grote kloof is het niet, maar de Qashqai wint wel dit hoofdstuk.


Budget: voordeel voor Toyota 

In België start de prijs van de Qashqai met zijn e-Power hybride aandrijving bij € 41.990. Niet goedkoop... De Corolla Cross kost € 4.110 minder, met een startprijs van € 37.880. De vanafprijs voor de exemplaren in deze test, met de 'Tekna+'-uitvoering voor de Nissan en de 'Style'-uitvoering met vierwielaandrijving voor de Toyota, bedraagt respectievelijk € 48.490 en € 42.060. De kloof wordt groter... De Corolla Cross is trouwens de enige die leverbaar is met vierwielaandrijving. Wat de aankoopprijs betreft, pakt Toyota duidelijk de overwinning, om nog maar te zwijgen over het feit dat het merk tot 10 jaar garantie geeft!

Beide autobouwers bieden tot het einde van de maand Salonvoorwaarden. Toyota geeft 1.000 euro korting op zijn Corolla Cross, terwijl de korting voor de Nissan Qashqai e-Power oploopt tot 2.900 euro! Hierdoor kan die laatste de prijs van zijn concurrent wat meer benaderen, zonder die echter te evenaren...

Conclusieoverwinning voor de Nissan 

Is de nieuwe e-Power hybride aandrijving van Nissan beter dan die van Toyota? Niet noodzakelijk… Hij is dan wel stiller en aangenaam in het gebruik, qua verbruik doet hij het niet even goed als de Toyota. Één ding is echter zeker: de Qashqai is een betere auto dan de Corolla Cross. Jammer genoeg betaal je ook meer voor zijn (veel) betere afwerkingskwaliteit, zijn comfort en zijn aangenamere weggedrag...


?