Mode-effecten leiden soms tot merkwaardige creaturen op onze wegen. In de hoogdagen van de eenvolumer bijvoorbeeld deinsde Opel er niet voor terug om een sportieve OPC-versie af te leiden van de Meriva om het imago ervan op te krikken…
Het is geen geheim dat de SUV vandaag hét modieuze silhouet op onze wegen is. Daardoor is het ook niet verrassend dat we deze SUV’s in alle vormen en maten beginnen te zien, van de SUV-cabrio tot sportieve SUV’s. Maar tot vandaag werd die laatste categorie vooral ingenomen door machines met gigantisch veel vermogen (hoofdzakelijk uit Duitsland), zoals de Audi RS Q8 of BMW X6 M Competition bijvoorbeeld die we recent met elkaar confronteerden. Voor een iets lager budget volgde later ook de VW T-Roc R, maar ook die kost nog steeds minstens 45.000 euro. Door zijn Puma ST rond de grens van de 30.000 euro te positioneren maakt Ford het huwelijk van SUV en sportiviteit bereikbaarder. Een geslaagde combinatie?
“Mean”
Deze Puma ST kan in elk geval rekenen op de ‘goede genen’ om deze unie te versterken, want hij is technisch gezien gebaseerd op de jongste generatie van de Ford Fiesta ST. Die kleine en bruisende sportieveling wordt unaniem erkend als heel efficiënt. Al is het nog maar de vraag of hij dat ook blijft wanneer hij hoger op zijn poten staat…
Qua uiterlijk lijkt het recept in elk geval te pakken. De Puma kent in zijn burgerversie al behoorlijk sportieve proporties en krijgt hier nog een snuifje peper extra waardoor de look van zijn ST-variant nog krachtiger oogt.
Bij de meer opvallende toevoegsels aan deze variant rekenen we de strip met daarop “Ford Performance” op de neus, de zwartglanzende dakspoiler achteraan en de standaard lichtmetalen 19-duimvelgen. Kers op de taart voor wie graag de aandacht trekt: de ST is verkrijgbaar met een nieuwe lakkleur met de naam “Mean Green” of “Gemeen Groen”.
Eco tot Track
In het interieur ontdek je uitstekende Recaro-stoelen, die een mooi compromis bieden tussen zitcomfort en zijdelingse ondersteuning.
Naast een paar ST-logo’s vallen ook de knoppen op waarmee de rijmodi van deze Puma ST van op het stuur kunnen worden beïnvloed. De S-knop laat je indien gewenst de Sport-modus op intelligente wijze in- of uitschakelen. Met de Mode-knop schakel je tussen de programma’s Normal, Eco, Sport of Track, al naargelang van hoe je muts staat.
En ST of niet, de Puma behoudt de praktische eigenschappen van zijn broers. Dus ook de enorme bak Mega Box onder de koffervloer, die met water kan worden uitgewassen.
Keerzijde van de medaille
Na de eerste meters zijn we toch wat teleurgesteld. We weten natuurlijk ook wel dat Ford de ijking van de ophanging van deze Puma ST drastisch heeft moeten aanpassen in vergelijking met de Fiesta ST om te compenseren voor het hogere zwaartepunt. Zo is de torsiestang achteraan meer dan 40 procent stijver geworden. In de praktijk voel je goed wat dit concreet betekent: een zeer stugge en harde ophanging bij lage snelheden. Je moet er dus tegen kunnen dat je wat door elkaar wordt gerammeld wanneer je rustig met de Belgische verkeersstroom meekabbelt…
Bovendien is er ook geen manier om dit probleem aan te pakken door bij te betalen: Ford biedt op de Puma ST geen optionele gestuurde ophanging aan. Maar zoals we dadelijk bespreken wordt het probleem snel opgelost wanneer je het tempo opvoert.
Dapper hart
Eerst willen we wel nog in herinnering brengen dat onder de motorkap van de Puma ST de 1.5-turbodriecilinder EcoBoost ligt die we kennen uit de Fiesta ST. Hij ontwikkelt hier nog steeds 200 pk bij 6.000 o/m, maar het maximumkoppel is opgevoerd om te compenseren voor het hogere gewicht van de Puma ST. Hier piekt het op 320 Nm (tegenover 290 Nm in de Fiesta ST) van 2.500 tot 3.500 o/m.
In de praktijk toont deze ‘enthousiaste’ motor zich soepel en gewillig bij een ontspannen rijstijl. Je vergeet al snel zijn driecilinderarchitectuur. Deze EcoBoost onderscheidt zich ook door zijn vrij aangename klank dankzij de actieve uitlaat, vooral aan de buitenkant.
Dit blok is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak met een eerder overtuigende geleiding.
Katachtig
Op kleine slingerbaantjes voldoet de Puma ST onbetwistbaar aan de verwachtingen. Zijn besturing is levendig (25 procent directer dan in de andere Puma’s) en precies, de schokdemping die zo stijf is bij lage snelheden wordt vrij efficiënt en, vooral, zijn achteras gaat op vraag eenvoudig ‘meewerken’. Op die manier kan je in meerdere of mindere mate driften in functie van de positie van het ESC (drie modi).
Onze Puma ST slingerde zich van bocht naar bocht dankzij zijn winterbanden (Michelin Pilot Alpin 5). Met zijn standaard zomerbanden Michelin Pilot Sport 4S zou de Puma ST tegelijk snediger en iets minder levendig bij lastwissels uit de hoek moeten komen. Dat moeten we eens nagaan wanneer het mooie weer terugkeert.
Performance Pack
Om maximaal van de Puma ST te kunnen genieten zal je nog het hokje ‘Performance Pack’ moeten aankruisen. Je krijgt dan een sperdifferentieel van Quaife (dat hier veel minder brutaal werkt dan in bijvoorbeeld de Mini GP) dat deze nerveuze katachtige een uitstekende trekkracht verleent bij een sportieve rijstijl. Verder koop je met dit pack ook een launch control om in 6,7 seconden naar 100 km/u te sprinten (top van 220 km/u).
Hoeveel kost hij?
De Puma ST is in België verkrijgbaar vanaf 30.800 euro, of als ST Ultimate voor 3.000 euro meer. Die laatste krijgt dan als extra de full-ledkoplampen, automatische airco, rode remklauwen enzovoort. In beide gevallen moet je rekenen op een supplement van 1.300 euro voor het Performance Pack. En nog eens 1.075 euro als je valt voor het Mean Green.
Ons verdict
Ford beloofde een sportieve en prettig rijdende SUV met deze Puma ST en heeft niet gelogen. De opdracht is volbracht. De Puma ST blijkt heel fijn om met het mes tussen de tanden te besturen. In vergelijking met zijn kleine broer Fiesta ST biedt hij echter wel een minder zacht wegcontact bij dagelijks gebruik. Maar hij is ook veelzijdiger met zijn grotere en meer praktische koffer.