De Hyundai i30 heeft Europese genen. Hij wordt gebouwd in Nosovice, in Tsjechië. En het model werd ook getekend in Europa. Nu niet in Milaan, maar wel in Rüsselsheim, Duitsland. Daar zit het Europese hoofdkwartier van Hyundai, een afdeling die ook instond voor de chassisafstelling van de i30. Om maar te zeggen dat deze Koreaanse break nauw aansluit bij de verwachtingen van de Europese klanten, en bij de benchmarks van het segment...
Sobere stijl
De Hyundai i30 en neefje Kia Ceed hebben duidelijk de VW Golf als belangrijkste doelwit. De huidige i30 (de derde generatie) werd gelanceerd in 2017 en kreeg een kleine facelift in 2020. Qua design heeft Hyundai geen revolutie ontketend... De break heeft sobere lijnen en valt nooit op. De constructeur heeft ongetwijfeld gedacht dat een opvallend design niet samengaat met een auto die een groot publiek moet aanspreken.
Om meer persoonlijkheid te geven aan de i30 Wagon, kan je echter wel kiezen voor het sportieve ’N Line’-pakket. Die krijgt onder meer een specifieke achterbumper met een grote ‘diffusor’ en dubbele verchroomde uitlaatpijpen. Deze versie krijgt ook unieke 17- of 18-inch velgen en sportzetels vooraan. De sportieve i30 N krijgt dan weer een volledig andere bodykit, die hem een echte hitsige GTI-look geeft.
Merk op dat naast deze break, de i30 ook bestaat als 5-deurs en als vierdeurscoupé (Fastback).
Ouderwetse cockpit
Geen enorme displays in de Hyundai i30. De bestuurderspost is niet de meest moderne, maar alles is goed afleesbaar en de ergonomie is verzorgd. Sinds de facelift van 2020 heeft de i30 een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch en een nieuw centraal aanraakscherm van 10,25 inch, waarmee je het multimediasysteem en de geconnecteerde navigatie bedient, met LIVE-services van TomTom, waardoor je in realtime informatie kan ontvangen over het weer, het verkeer en snelheidscontroles, maar je kan ook gewoon online adressen opzoeken. Het systeem beschikt sinds de facelift ook over draadloze of bedrade Android Auto en Apple CarPlay. Een inductielader voor smartphones staat ook op het menu. Alles werkt vlot en efficiënt.
Goed gebouwd, maar veel plastic
Een lichte teleurstelling wanneer je aan boord kruipt van de i30 Wagon: het dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met harde kunststoffen, die een pak minder chic ogen dan de zachte materialen bij de duurdere Europese breaks. Het is dus geen lust voor het oog, maar het interieur is wel stevig gebouwd.
Veel kofferruimte
Achteraan is de binnenruimte niet groter dan bij de hatchback, aangezien de break over dezelfde wielbasis beschikt. De zijdelingse passagiers zitten goed, maar zoals wel vaker is het centrale zitje smal en heeft hij een harde rugleuning.
Op technisch vlak neemt de break het chassis van de hatchback over, maar de overhang achteraan wordt flink uitgerokken (+24,5 cm!), wat de koffer volledig ten goede komt. Die is namelijk erg ruim (605 liter met de achterbank overeind tot wel 1.620 liter met de achterzetels neergeklapt). Daarmee zit het model niet ver van de waarden van de Volkswagen Golf Variant (611 tot 1.642 liter).
Klap je de achterbank neer, dan bekom je echter geen volledig vlakke laadvloer... Het is echter nog steeds een handige holte, met kleine afgesloten vakken onder de laadvloer. Er zijn ook haken te vinden voor boodschappentassen en een 12 V-stopcontact. Naar een in drie delen neerklapbare achterbank en een elektrische kofferklep is het echter tevergeefs zoeken. Om de boel wat op te fleuren is er tenslotte nog een glazen panoramadak, dat (enkel aan de voorkant) open kan.
Enkel op benzine
Hoewel de i30 ook met een dieselmotor te krijgen was bij zijn lancering, is het model voortaan enkel nog maar te bestellen op benzine (met een milde hybridisatie op 48 V). Je hebt slechts twee keuzes: een 1.0 turbo van 120 pk met drie cilinders, of een 1.5 turbo van 159 pk met 4 cilinders. Geen zelfladende of plug-inhybride te vinden.
De 1.0 T-GDi-driecilinder als instapmotor is een goede keuze: hij verbluft niet met zijn prestaties, maar het is wel een soepele en dus aangename motor voor dagelijks gebruik. De manuele versnellingsbak heeft 6 versnellingen, maar de bediening is wat onhandig. We geven de voorkeur aan de optionele robotbak met dubbele koppeling en 7 verzetten.
Europees chassis
We hebben het al vermeld: de chassisafstelling van de i30 werd uitgevoerd door het Duitse ontwikkelingscentrum van het merk, om een Europees weggedrag te bekomen. En de missie is geslaagd: de ophanging houdt het koetswerk mooi onder controle en verliest zijn homogeniteit niet in hobbelige bochten, terwijl de besturing direct en consistent is. Een stevige en geruststellende wegligging, dus.
Maar deze break van Hyundai is ook comfortabel: de demping absorbeert het gros van de oneffenheden op een efficiënte manier. Het compromis tussen comfort en wegligging is dus goed geregeld.
Prijs Hyundai i30 Wagon
De prijs van deze i30 break (die eerlijk gezegd ook niet meer van de jongste is) blijft een pak lager dan bij de Europese referenties (Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, VW Golf Variant), die niet voor minder dan 30.000 euro te vinden zijn. De Hyundai i30 Wagon biedt dezelfde prestaties voor een vanafprijs van 24.099 euro. De basisversie Air is echter vrij kaal, wij zouden eerder kiezen voor het tweede afwerkingsniveau Twist (vanaf 26.099 euro) of het derde niveau Techno (vanaf 28.099 euro), dat rijkelijker is uitgerust. Zoals wel vaker bij Aziatische constructeurs, hangt de uitrusting volledig af van de gekozen uitvoering. Het model is dus in menu’s samen te stellen, en niet à la carte, met een beperkt aantal losse opties.
In ieder geval heb je een interessante prijs/uitrusting/prestatieverhouding. En het merk scoort steeds goed qua betrouwbaarheid, met ook nog een garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking. De restwaarde ligt echter ook een stuk lager dan bij de Europese referenties binnen het segment.
Ons verdict
Hyundai is in zijn missie geslaagd: sinds zijn lancering heeft deze Koreaanse break prestaties die heel dicht in de buurt komen van de Europese modellen waarop hij is gebaseerd. Vandaag is het model niet zo jong meer, wat te zien is aan het design en aan het interieur, maar de i30 blijft een rationele keuze, met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding en een grote koffer. De grootste kritiek die je kan geven, is dat het model wat persoonlijkheid mist. Het is dan ook eerder een volger dan een leider.