Shooting brakes zitten meestal in de hogere prijsregionen: denk maar aan de Porsche Taycan en Panamera Sport Turismo. Mercedes is eigenlijk degene geweest die het concept nieuw leven heeft ingeroepen, eerst met de grote CLS Shooting Brake (die tegenwoordig al niet meer bestaat...), en vervolgens op kleinere schaal met de CLA Shooting Brake, al kan je die bezwaarlijk goedkoop noemen met een basisprijs van meer dan 40.000 euro... We zouden nog de grotere Peugeot 508 SW in het segment van de uitgesproken breaks kunnen steken, maar ook die is niet goedkoop.

In 2019 wilde Kia het concept bereikbaarder maken met deze ProCeed, die naast de klassieke break Ceed SW in het gamma kwam te staan, maar dan met een scherpere lijn en een met 4 cm verlaagd dak. Het model wordt geproduceerd in Europa, in de Kia-fabriek in Zilina, Slowakije.

Fantasieloze cockpit

Hoewel het koetswerk duidelijk in het oog springt, is de indeling aan boord een pak conventioneler. Het interieur wordt dan ook klakkeloos overgenomen van de andere Ceeds, wat een fantasieloos maar stevig gebouwd dashboard oplevert. Afgezien van de vele reflecties op de voorruit, is de algemene ergonomie ook goed doordacht. De gadgetliefhebbers onder ons zullen het niet graag hebben dat de personalisatiemogelijkheden van het digitale instrumentarium (12,3 inch) vrij beperkt zijn. Het centrale aanraakscherm van 10,25 inch is niet ingewerkt in het dashboard, maar ‘zweeft’ erboven. 

Alle essentiële connectiviteitsfuncties zijn aanwezig: Apple CarPlay en Android Auto, een inductielader voor smartphones, enzovoort. En alles is standaard, want de ProCeed is enkel nog maar als topversie GT Line te bestellen, met daarnaast nog een leuk afgeplat stuurwiel en aluminium pedalen. Goed nieuws is dat de airco nog steeds te bedienen is met knoppen, wat gemakkelijker en dus veiliger is dan in de menu’s van het centrale aanraakscherm te moeten graven.



Stijlvol maar praktisch

Achterin is er een zeer correcte beenruimte die ongeveer overeenkomt met die van de klassieke Ceed SW, aangezien de wielbasis identiek is. Je verliest wel vier centimeter hoofdruimte, maar ook volwassenen van 1,80 m zullen niet met hun hoofd tegen het dak zitten, zelfs niet op het middelste zitje. 

Qua koffer neemt de spitse achterzijde natuurlijk wat ruimte weg ten opzichte van de klassieke break (- 31 liter met de achterbank op zijn plaats), maar het blijft een zeer praktische ruimte van 594 liter. Dat is trouwens een pak groter dan bij de rechtstreekse concurrent, de Mercedes CLA Shooting Brake met zijn 505 liter. De ProCeed heeft ook een laadruimte onder de koffervloer en kan optioneel worden uitgerust met een in drie delen neerklapbare achterbank. Er is ook een hendel om de bank neer te klappen vanuit de koffer, wat je een vlakke laadvloer oplevert. Deze stijlvolle break vergeet dus niet praktisch te zijn.

Maar één motor

Het gamma van de ProCeed is gekrompen doorheen de tijd. Er is geen dieselmotor meer te krijgen, en ook op benzine blijft er nog maar één keuze over: de 1,5 liter-viercilinder turbobenzine van 140 pk. Een aangename en vrij soepele motor. De bediening van de manuele versnellingsbak verloopt echter een beetje stroef. We verkiezen de optionele gerobotiseerde DCT-bak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, die bijzonder zacht schakelt, maar dan weer niet supersnel reageert als je het tempo opvoert.

Dynamische break

De ProCeed wordt anno 2024 exclusief verkocht als GT Line en is daarmee een centimeter verlaagd ten opzichte van de klassieke break Ceed SW. De dempers achteraan zijn ook verstevigd (+ 22%) en er is een iets stijvere antirolstang achteraan (+ 3%). Het resultaat is een vrij stug afgeveerde shooting brake, zonder ooit hard te zijn. Het positieve gevolg is dat hij een levendig weggedrag kan voorlegen. De besturing is precies en reageert snel, terwijl de koetswerkbewegingen goed onder controle blijven. Ook de balans is verzorgd, met een scherpe voortrein en een achteras die zonder nukken volgt. Deze Koreaanse break heeft qua wegligging niets te benijden van de Europese ‘referenties’. Bij het manoeuvreren waren we echter minder enthousiast: de zichtbaarheid naar achteren laat te wensen over vanwege de kleine achterruit. Gelukkig krijg je standaard een achteruitrijcamera meegeleverd.

Prijs Kia ProCeed

De ProCeed is enkel nog te krijgen als 1.5 T-GDi met 140 pk, voor een vanafprijs van 34.790 euro met een handbak en 36.290 euro als automaat. Dat maakt hem nog niet bereikbaar voor iedereen, maar het is in ieder geval een interessante prijs ten opzichte van de Mercedes CLA Shooting Brake, die bijna 10.000 euro meer kost. Bovendien wordt de ProCeed quasi full option geleverd, met onder meer standaard keyless entry en go, een elektrisch openende achterklep, halflederen zetels, een achteruitrijcamera, adaptive cruise controle, GPS en een draadloze lader voor je smartphone. 

De opties zijn beperkt tot metallic lak, een elektrisch schuifdak en het Lounge-pakket (elektrisch verstelbare, verwarmde en geventileerde lederen zetels, JBL-audiosysteem, 40/20/40-achterbank). Als kers op de taart wordt de ProCeed gedekt door een genereuze garantie (7 jaar/150.000 km) die overdraagbaar is als je hem doorverkoopt, waardoor hij ook een mooie restwaarde behoudt na 4 jaar.



Ons verdict

De Kia ProCeed heeft ons weten te verleiden. Hij ziet er aantrekkelijk uit en is ook leuk om mee te rijden. Toegegeven, goedkoop kan je deze shooting brake niet noemen, maar het lijkt ons een correcte prijs gezien de prestaties en uitrusting die je ervoor terugkrijgt. De ProCeed heeft dus alles in zich om zonder verpinken de strijd aan te gaan met de (veel duurdere) Mercedes CLA Shooting Brake...