Na heel wat aankondigingen van Opel over zijn nieuwe compacte model, is het nu eindelijk tijd om ermee te rijden! En we waren wat ongeduldig. Hij ziet er immers goed uit, deze Duitser. Zijn strakke lijnen en robuuste design, alles hintend naar dynamiek. Die eigenschappen worden mooi benadrukt door de Opel Vizor, waarin ook de nieuwe lichtsignatuur van het merk verwerkt zit. Vanuit welke hoe je hem ook bekijkt, hij geeft je zin om te rijden, deze Astra.
En daar stopt het niet!
Eens we plaatsnemen in een wat stevige maar goed ondersteunende zetel, verzwakt de goede indruk die de Astra maakt niet. Je kijkt dan ook uit op een enorm dubbel scherm dat goed in het dashboard geïntegreerd is. Het display achter het stuur is eenvoudig, overzichtelijk en efficiënt. Het centrale scherm is reactief, gemakkelijk te gebruiken en aan te passen, zoals het hoort. Maar het beste nieuws is dat hij nog echte knoppen heeft voor de klimaatregeling! De verwarmde zetels, temperatuurregeling en de ontdooifunctie zijn eenvoudig in te stellen!
De rest van het interieur is goed afgewerkt, al stellen we ons vragen over hoe sommige materialen in de middenconsole zullen verouderen, vooral het glanzend zwart en het luik van het opbergvak. De opbergruimtes zijn (zeer) royaal aanwezig in de hele cabine en zijn samen 30 liter groot. Niet slecht. Je zal echter vrede moeten nemen met het beperkte plaatsaanbod op de achterbank. Jammer. Gelukkig is de kofferruimte 422 tot 1.339 liter groot (352 tot 1.268 voor de PHEV) in dit 5-deurs model.
Gemaakt voor de Autobahn
Nee, deze Astra is niet zomaar een gerebadgde 308. Er zijn natuurlijk gelijkenissen, maar Opel heeft zijn versie herwerkt en dat voel je achter het stuur. Opel zegt met trots dat zijn hatchback "Autobahn-proof" is. Maar denk niet dat de Astra ontworpen is om plankgas over de Duitse snelwegen te rijden, alhoewel...
De zitpositie tijdens het rijden is uitstekend, en weg- en windgeluid worden goed weggewerkt. De demping maakt hem ook heel stabiel. Ongeacht de gekozen uitvoering is het motorblok discreet bij een constant toerental. Voeg daar een arsenaal aan goed afgestelde rijhulpmiddelen en een lichte maar precieze besturing aan toe, en de kilometers tikken probleemloos weg op de snelweg!
Geen uitblinker
Hoewel de Astra van de Autobahn houdt, is hij op andere wegen helaas minder comfortabel dan zijn Franse tweelingbroer. Zijn stevigere vering maakt hem minder comfortabel als het wegdek slechter wordt. Verrassend genoeg is hij ook minder scherp als de bochten er eenmaal aankomen. Degelijk en evenwichtig gaat de Astra bijna vlak door de bochten, maar niet in die mate dat hij aanvoelt alsof hij op rails loopt zoals de 308. Bovendien is het moeilijk om precies te weten wat de voortrein precies doet, omwille van de lichte besturing. Dynamisch, ja. Indrukwekkend... de jury is er nog niet uit. Dat gezegd zijnde, je zit verre van ongelukkig aan het stuur!
Niets tekort onder de motorkap
Bij de lancering zal de Astra diesel-, benzine- en plug-in hybride aandrijvingen bieden. De 1.5 diesel met 130 pk en 300 Nm is geen krachtpatser, maar hij heeft wel veel koppel en doet zijn werk als lange-afstandsloper. Onder belasting wordt het een beetje luidruchtig in het interieur. Hetzelfde verhaal horen we bij de 1.2 turbo driecilinder benzine, waarbij je kan kiezen uit een versie met 110 pk en 205 Nm of 130 pk en 230 Nm koppel. Met uitzondering van de kleine benzine kunnen alle motoren gecombineerd worden met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 8-versnellingsbak. De manuele bak is een beetje soft en heeft lange schakelwegen. De automaat mist soms soepelheid bij het vertrekken, maar eenmaal in beweging verloopt het schakelen bijna onmerkbaar.
Terwijl de traditionele motoren meer dan volstaan in de Duitser, schittert de plug-in hybride versie. Die koppelt een 1.6 liter turbo benzinemotor aan een elektromotor voor een totaal vermogen van 180 pk en 360 Nm koppel. Daarmee sprint hij vanuit stilstand in een respectabele 7,6 seconden naar 100 km/u en zorgt hij voor een topsnelheid van 225 km/u. Deze versie kan tot 60 km puur elektrisch afleggen, dankzij een batterij met een capaciteit van 12.4 kWh. Net als bij de andere versies laat de verbrandingsmotor van zich horen zodra je meer van hem vraagt. Een 225 pk versie zal binnenkort beschikbaar zijn, net als een 100% elektrische uitvoering vanaf 2023.
Technologie aan een soldenprijs
Opel heeft ook hard gewerkt aan de technologieën in zijn Astra. We ontdekken onder andere uitstekende matrix koplampen op de optielijst. Ze verlichten de weg perfect en verblinden daarbij andere voertuigen niet, zelfs niet wanneer de grootlichten ingeschakeld zijn. Daarnaast is er ook een goede adaptieve cruise control waarmee je van rijstrook kan veranderen op de snelweg door enkel je richtingaanwijzer te gebruiken. Systemen die we over het algemeen terugvinden bij auto’s uit hogere segmenten… En de standaarduitrusting is ook heel genereus. Het Pure Panel? Standaard. LED koplampen? Ook inbegrepen!
Hoeveel kost hij?
Net zoals zijn neef aan de andere kant van de Rijn, zijn de prijzen snel naarmate je opklimt in het gamma. De 110 pk sterke benzine met handgeschakelde versnellingsbak parkeer je al in je garage vanaf € 24.150. Maar de prijzen van de volledig uitgeruste plug-in hybride met 225 pk in de Ultimate uitvoering, starten bij € 44.850! Reken op 1.000 tot 1.500 extra voor een breakkoetswerk, afhankelijk van de versie. Daarmee kost hij enkele honderden euro minder dan zijn Franse neef, maar goedkoop kan je hem niet noemen...
Ons verdict
Deze Astra is wel degelijk even aangenaam om mee te rijden als om naar te kijken. Zijn koetswerk is mooi zonder te overdrijven, intrigerend zonder te breken met tradities. Rijden doet de Duitser verzorgd en efficiënt, zonder echter vernieuwend te zijn in het segment. Opel heeft een homogeen product gecreëerd met een verleidelijke look die we niet gewoon zijn van het merk, en ons hoor je niet klagen! Begerenswaardig, deze Astra? Zeker! Zorgt hij voor een onstilbaar verlangen? Zeker niet!