De Europese autoconstructeursvereniging ACEA baseert zich op een recente studie van FTI Consulting over de gevolgen op de werkgelegenheid van elektromobiliteit. “Te snel het gebruik van elektrische auto’s uitbouwen in Europa bedreigt de werkgelegenheid”, waarschuwt ACEA de Europese Commissie.

“Door de CO2-uitstoot van auto’s in Europa drastisch te willen verminderen, onderschat de Europese Commissie de negatieve invloed ervan op de werkgelegenheid”, aldus ACEA. Een gedwongen overstap naar elektromobiliteit door vanaf 2020 een lage gemiddelde CO2-uitstootnorm op te leggen, heeft een negatieve invloed op de werkgelegenheid bij autoconstructeurs en bij toeleveranciers, vindt ACEA.

Minder onderdelen

Volgens de studie is het ontwerp van een elektrische auto eenvoudiger: er zijn ongeveer 38 procent minder onderdelen van toeleveranciers nodig dan bij een auto met klassieke verbrandingsmotor, en zo’n 17 procent minder onderdelen van constructeurs. Meer elektrische auto’s zouden minder industriële activiteit in de autosector opleveren.

Batterijen

Nog volgens de studie zou de waarde van de batterijen van toekomstige elektrische modellen 35 tot 50 procent van de waarde van de auto uitmaken. Maar vandaag is het niet duidelijk hoeveel batterijen er in Europa worden geproduceerd. De meeste batterijen worden in Azië of de Verenigde Staten geassembleerd.

Werkgelegenheid

Vandaag is de autosector goed voor meer dan 11 procent van de werkgelegenheid in Europa. Op de 14 meest actieve autoproductiemarkten in Europa gaat het om meer dan 20 procent. Het gaat onder meer om Tsjechië, Duitsland, Italië, Zweden en Groot-Brittannië, zegt ACEA.