Alfa verspreid eindelijk foto’s van de Brera die niet statisch zijn. Na het salon, eindelijk op de baan in afwachting van hem bij de dealers te zien vanaf januari 2006. De Brera heeft sportiviteit en elegantie in zich met een heel persoonlijke stijl.
Made in Italia
De Brera, een mooie wagen, is het werk van Giorgetto Giugiaro. Dit model heeft een heel Italiaanse lijn en, volgens de constructeur, “respecteert volledig de sportieve tradities van het merk”. De Alfa Brera is 183 cm breed, 441 cm lang en 137 cm hoog, met een wielbasis van 252 cm. Het grote glazen en vaste dak laat heel wat licht binnen en brengt een gevoel van ruimte mee.
Krachtig
Deze Italiaanse coupé is uitgerust met een VDC stabiliteit systeem, Xenon koplampen en standaard 7 airbags. Afhangend van de markt is de Brera beschikbaar met verschillende motoren, afkomstig van een mengeling van twee benzine motoren met JTS injectie (de diesel versie komt later). Ook zijn er twee niveaus van afwerking, 10 koetswerkkleuren en 4 verschillende binnenbekledingen. De motor, werkelijk het hart van dit model, geeft aan deze Brera al zijn noblesse. De krachtbronnen zijn er op technische vlak enorm op vooruitgegaan: een 2.2 liter van 185 pk en een 3.2 V6 van 260 pk, beiden met directe JTS inspuiting. Beide motoren zijn gekoppeld aan een zesvoudige handgeschakelde versnellingsbak.
Opgevijzelde V6
Ten opzichte van de vorige V6 van de constructeur, wint de 3.2 20 pk en 33 Nm koppel (260 pk en 322 Nm bij 4500 tr/min). Hij is nu ondermeer uitgerust met een directe inspuiting in de verbrandingskamer, een dubbele nokkenas, automatische afstelling van de lucht inlaat en de Twin Phaser uitlaat. Een andere première op deze 6 cilinder van Alfa is een aluminium lichtmetalen cilinderkop en motorblok. Uitgerust met deze motor behaalt de Brera een topsnelheid van 240 km/u en trekt in 6.8 seconden op van 0 tot 100 km/u.
Aluminium
De 185 pk versie met vier cilinders weegt nadrukkelijk minder, dankzij de aluminium cilinderkop en motorblok. Daarenboven, de sturing van de distributie bestaat uit roltuimelaars, die gevoelig de wrijvingen in de cilinderkop verminderen, en eveneens de Twin Phaser, dit systeem regelt automatisch de lucht in- en uitlaat met als gevolg een geoptimaliseerd vermogen, koppel en verbruik. De 2.2 JTS levert een koppel op van 230 Nm bij 4.500 tr/min, laat een topsnelheid toe van 222 km/u en legt de 0 tot 100 km/u af in 8.6 seconden.
Wegligging
Deze nieuwe auto berust op een quadrilaterale vering vooraan en het Multilink type achteraan. De 3.2 JTS versie wordt standaard geleverd met de nieuwste evolutie van de Afla Q4 vierwielaandrijving. Wat de veiligheid betreft biedt de Alfa Brera heel wat elektronische sturingsystemen aan voor de wegligging, remmen en aandrijving. Het perscommuniqué laat weten dat al deze systemen op punt werden gesteld tijdens simulaties en testritten op de weg, om het sportieve rijplezier zoveel mogelijk te vrijwaren. Deze auto is ongetwijfeld een fundamentele stap in de coupé geschiedenis van Alfa Romeo. Hij zal zeker heel wat succes hebben op het volgend autosalon in Brussel.
Bron : Alfa Romeo