De restyling van de 7 Reeks is klaar. Dit model zal te bewonderen zijn vanaf de lente van 2005. Uiterlijk is er niet heel veel veranderd. Zijn elegante en charismatische karakter verleent de BMW 7 Reeks zijn geheel eigen en eigenzinnige presence. BMW beklemtoont het feit dat het nieuwe model zal genieten van duidelijk hogere rijprestaties bij constant en in sommige gevallen zelfs lager verbruik. Daarnaast werd ook de ophanging en het controversiële iDrive bedieningssysteem geoptimaliseerd. De lijnen Vooraan werden naast de nieuwe markante Powerdrome op de motorkap ook de nieren, de koplampen en de voorspoiler discreet herwerkt. De achterpartij wordt verfijnd door oppervlakken met sterkere contouren en nieuwe chroomlijsten, aangepaste achterlichten en een herwerkte achterspoiler. Aan de zijkant valt de sterker geprononceerde kant van de dorpel op. In het interieur wordt het luxueuze en rustige ruimtegevoel door de materiaal- en kleurenkeuze nog verder veredeld. De bedieningselementen tenslotte werden gehergroepeerd. iDrive Het in 2001 voor het eerst door BMW geïntroduceerde bedieningsconcept iDrive, kreeg een detailverfijning, waardoor het systeem nog gebruiksvriendelijker werd. De geoptimaliseerde menuvoering van het Control Display, de herwerkte voorstelling van de menu’s en de directe toegang tot de functies van het entertainment – met vooral de rechtstreekse keuze van de geluidsbron en de radiofrequentieband – zijn wezenlijke bestanddelen van de update van het iDrive systeem in de BMW 7 Reeks. Standaarduitrusting Xenonlicht en koplampwassysteem zijn bij alle modellen van de BMW 7 Reeks standaard beschikbaar. Zo ook Witte richtingaanwijzers en een remlicht dat werkt in twee fases. De optionele cd-wisselaar is vanaf nu ook in staat om mp3 bestanden af te spelen. En door de grotere beschikbaarheid van digitale televisie is de 7 Reeks ook met een DVB-T-ontvanger leverbaar. Naast de ontvangst van analoge televisiezenders kan men vanaf nu ook digitale kanalen ontvangen. Drie ophangingspakketten Het onderstel van de BMW 7 Reeks werd herwerkt en doorontwikkeld. Naast het achteraan met 14 millimeter verbreed spoor en een herwerkte askinematiek, heeft BMW het uitgebreide aanbod op het vlak van de ophanging opnieuw gedefinieerd. Voortaan worden een standaard onderstel en twee ophangingspakketten aangeboden: het standaard onderstel, het highend-onderstel “Adaptive Drive” met continu verstelbare dempercontrolesysteem “EDC-K” en het sportpakket met de combinatie van de sportieve ophangingsinstelling en “Dynamic Drive”. Vijf van de zes Met uitzondering van de V12-topmotor uit de BMW 760i/Li krijgt de BMW 7 Reeks een verregaand vernieuwd motorenpalet. Bij de modellen met achtcilinder benzinemotor vervangen de BMW 750i/Li en 740i/Li de huidige modellen 745i/Li en 735i/Li. De BMW 740d maakt plaats voor de BMW 745d met een volledig nieuw ontwikkelde achtcilinder dieselmotor. De zescilinder in lijn dieselmotor van de BMW 730d werd uitvoerig herwerkt. In het instapmodel, de BMW 730i/730Li wordt voortaan de uit de BMW 630i bekende zescilinder in lijn benzinemotor met magnesium-aluminium motorcarter ingebouwd. Bij alle motoren hoort de zestrapsautomaat met Steptronic tot de standaarduitrusting. 750i/Li vervangt 745i/Li. V8-benzinemotor met VALVETRONIC en dubbele-VANOS. Uitgebreide aanpassing van de aandrijflijn. 4.799 cc , 270 kW/367 pk bij 6.300 omw/min, 490 Nm bij 3.400 omw/min, 0-100 km/u 5,9 seconden, Topsnelheid 250 km/u. Verbruik EU 11,4 l/100 km 740i/Li vervangt 735i/Li. V8-benzinemotor met VALVETRONIC en dubbele-VANOS. Uitgebreide aanpassing van de aandrijflijn. 4.000 cc, 225 kW/306 pk bij 6.300 omw/min, 390 Nm bij 3.500 omw/min, 0-100 km/u 6,8 seconden, Topsnelheid 250 km/u. Verbruik EU 11,2 l/100 km 745d vervangt 740d. V8-dieselmotor met volledig aluminium motorcarter, Piezo-injectietechnologie en roetfilter. Nieuwe constructie, 4.423 cc, 220 kW/300 pk bij 4.000 omw/min, 700 Nm bij 1.750 tot 2.500 omw/min, 0-100 km/u 6,8 seconden, Topsnelheid 250 km/u. Verbruik EU 9,5 l/100 km 730d. Zescilinder in lijn dieselmotor met volledig aluminium motorcarter, Piezo- injectietechnologie en roetfilter. Uitgebreide aanpassing van de aandrijflijn, 2.993 cc, 170 kW/231 pk bij 4.000 omw/min, 520 Nm bij 2.000 tot 2.750 omw/min, 0-100 km/u 7,8 seconden, Topsnelheid 238 km/u. Verbruik EU 8,2 l/100 km. 730i/Li. Nieuwe zescilinder in lijn benzinemotor, wereldwijd het eerste motorcarter uit een legering van magnesium en aluminium, 2.996 cc, 190 kW/258 pk bij 6.600 omw/min, 300 Nm tussen 2.500 en 4.000 omw/miin, 0-100 km/u 7,8 seconden, Topsnelheid 244 km/u. Verbruik EU 10,1 l/100 km 760i/Li. V12 met VALVETRONIC, dubbele-VANOS en rechtstreekse benzine-injectie. Ongewijzigd, 5 972 cc, 327 kW/445 pk bij 6.000 omw/min, 600 Nm bij 3.950 omw/min, 0-100 km/u 5,5 seconden, Topsnelheid 250 km/u.Verbruik EU 13,4 l/100 km.