In Paleis 7 van het Autosalon vind je de stand van Chery Automobile, waar de twee merken Jaecoo en Omoda voorgesteld worden. Voor veel bezoekers van de BMS 2025 is dit hun eerste kennismaking met deze modellen. Chery, een van de grootste auto-exporteurs, heeft grote ambities voor Europa. Naast België, waar eind 2024 vijf dealers actief zijn, worden de modellen van het Chinese bedrijf al in 31 andere landen aangeboden, waaronder Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien werkt Chery samen met de Spaanse constructeur Ebro-EV Motors om in Barcelona nieuwe elektrische voertuigen zoals de Omoda E5 te ontwikkelen. Voorlopig komen de auto's nog per schip naar Europa. Zo vertrok eind november 2024 een lading van 332 Omoda 5 SUV’s vanuit Shanghai richting België.
Jaecoo
In de Jaecoo-zone staan twee versies van de J7 SUV centraal. Dit 4,50 m lange model met robuuste lijnen wordt gepresenteerd in een plug-in hybride (PHEV) en een benzineversie. De 1.6 T-GDi-benzinemotor levert 197 pk en 290 Nm koppel, gekoppeld aan een 7-traps gerobotiseerde transmissie. De PHEV combineert een 1.5 T-GDi-motor van 200 pk met een elektromotor, goed voor een totaal vermogen van 347 pk en een indrukwekkend koppel van 525 Nm. Jaecoo claimt een elektrische actieradius van 108 km voor de PHEV.
Met of zonder elektromotor is de J7 ontworpen voor avontuurlijke ritten, met een bodemvrijheid van 200 mm, een oprijhoek van 21°, een afrijhoek van 29° en een doorwaaddiepte van 600 mm. Binnenin springt het grote verticale centrale scherm direct in het oog. Voor 2025 staan ook nieuwe modellen gepland, zoals de J8 en de volledig elektrische J5 EV.
Omoda
Bij Omoda draait alles om de Omoda 5, een SUV met vloeiende lijnen, een ‘zwevend’ dak en een aflopende daklijn. Dit model is beschikbaar met een benzinemotor en als volledig elektrische versie, de Omoda E5. De benzinemotor is een 1,6-liter met turbo die 147 pk en 275 Nm levert aan de voorwielen. De elektrische E5 biedt een vermogen van 150 kW (204 pk) en 340 Nm koppel. De batterij van 64 kWh (61 kWh bruikbaar) zorgt voor een WLTP-actieradius van 430 km, met een laadvermogen van maximaal 110 kW.
Opvallend zijn de mogelijkheid tot inductieladen en de V2L-functie, waarmee elektrische apparaten rechtstreeks op de auto kunnen worden aangesloten. Daarnaast roemt het merk de geluidsisolatie van deze 4,40 m lange SUV-coupé. Het infotainmentsysteem is compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Maar misschien wel het grootste pluspunt is de prijs: de Omoda 5 benzine begint bij 28.000 euro, terwijl de Omoda E5 vanaf 30.000 euro verkrijgbaar is. Ook Jaecoo blijft competitief, met de J7 die vanaf 40.000 euro wordt aangeboden.