Pierre-Benoit Sepulchre

12 MEI 2020

Een Porsche 911 van 500 kilo? Bijna!

Het geheim: de Duitse coupé is veranderd in een gruyèrekaas…

De beste oplossing om een auto sneller en performanter te maken is vaak om het gewicht te verminderen. Een Brit met een Porsche 911 uit 1968 heeft dat goed begrepen en koos ervoor om zijn klassieker een dwangdieet op te leggen, maar dan wel een heel origineel.

Richard King, de eigenaar van de Duitse coupé die standaard iets minder dan 1.100 kilo weegt, wil er echt 500 kilo afschaven zonder iets fundamenteel aan de structuur te veranderen. Daarom heeft hij de techniek gebruikt van de speedholes, die erin bestaat om allerlei mechanische onderdelen te perforeren. Van het stuur over de transmissietunnel tot het dashboard, overal zijn honderden gaatjes geboord om de hoeveelheid metaal in de auto te drukken en zo het gewicht te verlagen.

Om de uitdaging van de 500 kilo verlies te halen heeft King het koetswerk ook vervangen door een nieuwe ‘huid’ in glasvezel, en waar dat mogelijk was heeft hij nieuwe onderdelen in een lichtere legering gekozen. Het project is nog niet klaar, maar de liefhebber van mooie auto’s en snelheid hoopt het heel binnenkort af te ronden.
Advertentie
Advertentie
Advertentie