Niemand ontsnapt nog aan de SUV’s, die hun marktaandeel op twee jaar tijd in Europa met 50% zagen toenemen. SUV’s in het D-segment maken een derde van de verkoop uit. Om zijn SUV in het D-segment te lanceren, vertrok Renault niet van een wit blad papier. Net als bij de Kadjar ging het grasduinen in de samenwerking die het via de alliantie met Nissan heeft. De Koleos is dus de Renault-interpretatie van de Nissan X-Trail, net als de Kadjar die van de Qashqai is.
De Koleos is samen ontwikkeld met de Talisman en de Talisman Grandtour, en past perfect binnen de huidige stijl van Renault, die de Clio in 2012 introduceerde. De voorkant laat geen twijfel bestaan over de oorsprong van deze prestigieuze SUV. Het imposante Renault-logo prijkt centraal in het radiatorrooster, de typische lichtblokken van het merk met C-vormige led-dagrijlichten kunnen voorzien worden van volledige led-verlichting en de achterlichten lopen bijna door over de volledige breedte. De uitgestrekte proporties met korte overhangen haalt de Koleos van de Talisman. Hij kiest ook voor grotere velgen.
Stijl
De SUV-spirit wordt geaccentueerd en dynamischer gemaakt door een relatief beperkte hoogte (1,68 m), maar gespierde vleugels en stilistische trucs die het contact van de auto met de weg moeten beklemtonen. De positie in het gamma wordt dan weer beklemtoond door chromen inzetstukken over de voorvleugels langs de motorkap en onder de achterbumper.
Binnenin is er plaats voor vijf, dankzij een ruime wielbasis van 2.710 mm, een van de langste in zijn categorie. Renault koos er bewust voor om geen zevenzitter aan te bieden, omdat die zowel aan design als aan comfort inboet. Een steek naar concurrenten als de 5008? De ruimte op de achterbank is dan ook genereus en lijkt de goede keuze te bevestigen. Grote gezinnen? Die moeten uitwijken naar de Espace. Het interieur ziet er niet bijster origineel uit wanneer je de andere modellen van het merk kent, maar geeft wel blijk van goede smaak en een degelijke afwerking.
De Koleos krijgt drie uitrustingsniveaus: Zen, Intens en Initiale Paris. De uitrusting is al van in het begin relatief gul, met een noodremhulp, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, automatische klimaatregeling met twee zones, infotainment op een touchscreen van zeven duim,…
Exit benzine
Het beschikbare motoraanbod is dan weer minder gul: twee dieselmotoren. Niet volledig onlogisch gezien de markt en de vraag van de klanten, maar in deze tijden misschien een slecht signaal, gezien de reputatie van de dieselmotor.
De 1.6 Energy dCi 130 is eerst aan zet, met voorwielaandrijving en een manuele zesversnellingsbak. De 2.0 dCi 175 krijgt alleen de X-Tronic-automaat. Dat is eigenlijk een CVT die werd gefinetuned om te reageren als een klassieke automaat bij stevige hernemingen. Helaas overtuigt hij minder dan een automaat met dubbele koppeling of een klassieke automaat van de laatste generatie.
Vierwielaandrijving is alleen beschikbaar op deze dCi 175. Ze heet hier ALL MODE 4x4-i en deed al dienst op heel wat modellen uit de alliantie Renaul-Nissan. De chauffeur kan kiezen tussen 2WD, 4WD AUTO en 4WD LOCK. De voorwielaangedreven modus is uiteraard de zuinigste. Vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling (tot 50% naar de achterwielen) afhankelijk van de grip zorgt voor een veiliger en efficiënter weggedrag. LOCK vergrendelt de verdeling tussen de voor- en achterwielen en zorgt in combinatie met een royale bodemvrijheid van 210 mm en een aanrij- en afrijhoek van respectievelijk 19 en 26 graden voor offroadprestaties. De modus is uiteraard ook geschikt voor besneeuwd of modderig terrein.
Beheerst
Op de presentatie konden we twee motoren proberen, telkens met voorwielaandrijving. De dCi 175 heeft wat moeite om alle paarden de vrije loop te geven: in de praktijk heeft het vermogen wat te lijden onder het hoge gewicht (bijna 1,7 ton zonder opties, dus heel wat meer voor onze Initiale Paris) en onder de CVT-versnellingsbak. Met een rustig rijgedrag brengt de Koleos het er dan weer niet slecht vanaf, met een ophanging die meer voor comfort dan voor snedigheid kiest. Het tempo opdrijven heeft weinig zin en brengt alleen maar meer koetswerkrol met zich mee. Genieten van het comfort en de ruimte aan boord is een betere keuze.
Dezelfde vaststelling geldt min of meer voor de 1.6, die zich kwijt van zijn taak maar niet uitnodigt tot een actieve rijstijl. Daar zit vooral zijn hoge gewicht tussen. Renaults keuze om meer voor comfort te gaan dan voor rijsensaties is niet onlogisch voor een SUV. Een berline of break met lager zwaartepunt heeft natuurlijk een snediger en plezieriger weggedrag dan een zwaardere en hogere SUV. De SUV’s die wel snediger rijden, doen dat vooral dankzij dure elektronische rijhulp. Renault heeft er ook goed aan gedaan om een degelijke vierwielaandrijving aan te bieden. Het weggedrag zou er beter door moeten worden en korte uitstapjes los van de platgetreden wegen doen zijn SUV-naamkaartje alle eer aan.