De eerste Fiat 500 herinneren we ons als een vrolijk glimlachend bolletje op wielen. Ook het knetterende motorgeluid van de luchtgekoelde tweecilinder die hoog in de toeren klimt, kunnen we ons nog zo voor de geest halen. Fiat brengt de 500 nu opnieuw met een tweecilinder. De nieuwe benzinemotor is volledig op ecologie gericht en doet de emissies en het verbruikt sterk dalen.

Multi-Air

De nieuwe tweecilinder neemt de Multi-Air-technologie over van de 1,4-liter viercilinder. De luchtmassa wordt dus geregeld door de hoogte van de inlaatklep elektrohydraulisch te laten variëren, zonder een vlinderklep. De Italiaanse motorenbouwers bestudeerden bovendien de wrijving in de motor om alle verliezen te vermijden. Fiat belooft een dertig procent lagere CO2-uitstoot tegenover een even krachtige motor met vier cilinders. De ingenieurs voorzagen een tegengestelde draaiende as met tegengewichten waardoor de motor volgens Fiat niet meer trilt of luidruchtiger is dan een viercilinder.

Toch krachtig

De eerste versie van deze tweecilinder is 900 cc groot en levert dankzij een turbo 85 pk. Later volgen nog versies met vermogens tussen 65 en 105 pk. Fiat kondigt trots aan dat de eerste variant maar 95gram CO2/km uitstoot, wat een record is voor het segment. En het kan nog beter: naast de compacte motor is er immers nog plaats voor een elektrische module. Een hybride aandrijving in de toekomst is dus niet ondenkbaar.