François Piette

15 DEC 2009

Ford S‑Max: meer ‘Kinetic’ dan ooit

Tijdens het Salon van Brussel moet je zeker langs de stand van Ford lopen. Met de facelift van de Galaxy en de S-Max heeft de Duitse constructeur meteen twee wereldpremières in petto. Buiten enkele esthetische aanpassingen krijgt de S-Max ook nog nieuwe motoren.

Kinetic

Het voor Ford zo dierbare ‘Kinetic design’ werd nog meer uitgesproken toegepast. De motorkap, het radiatorrooster en de spatborden zijn helemaal nieuw. Voor de dagverlichting gebruikt Ford nu diodes.

Onder de kap

Onder de kap duikt de nieuwe 2-liter ‘Ecoboost SCTi’ op. Naast zijn lange naam speelt de motor nog andere troeven uit. De 2-liter motor krijgt directe injectie en een turbo met lage inertie. Met als resultaat behoorlijk wat vermogen bij een laag verbruik. Zo levert hij 203 pk en een koppel van 300 Nm dat tussen 1.750 en 4.500 omwentelingen per minuut ter beschikking staat. De S-Max spurt in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/uur, terwijl het gemiddelde verbruik tot 8,1 l/100 km beperkt blijft. De CO2-uitstoot bedraagt 189 g/km. Gezien de afmetingen van de auto en de prestaties zijn dit goede waarden.

Diesel

De 2-liter TDCI wordt verfijnd en is nu beschikbaar in drie vermogensversies: 115, 136 en 163 pk. De twee laatste versies kunnen worden uitgerust met de PowerShift-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Uitrusting

Uiteraard werd ook de uitrusting herzien. Zo verschijnt het BLIS (dode hoekherkenning). Met het ASLD (Adjustable Speed Limiter Device) kan de bestuurder een snelheid instellen die hij nooit mag overschrijden. De audio is van betere kwaliteit en ook de gebruikte materialen zijn van een hoger niveau.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie