Terwijl de 1000 Km van Spa met de meeste aandacht ging lopen, stond dit weekend meer dan de LMS op het programma. Spa werd immers als schouwtoneel uitgekozen voor de wereldpremière van de nieuwe Formula Le Mans. Jean-Michel en Maxime Martin namen als teamgenoten deel aan deze competitie. Vader en zoon Martin kwamen tot een akkoord met Hugues de Chaunac. De eigenaar van Oreca en bouwer van de wagens voor de Formula Le Mans had helemaal geen bezwaren dat beiden achter het stuur van de door een V8 uit de Corvette aangedreven prototype zouden kruipen.
Vanaf de oefensessies waren de Martin’s in de wolken over de wagen. “De wagen heeft een identiek chassis als dat van de Courage uit de LMP2 en ontbreekt wat aan pure kracht, maar het is een fantastische ervaring”, laat Maxime weten.”Enjalabert, Scheier, Verdonck en anderen waren niet aan hun proefstuk toe, maar voor ons was het ons debuut. Eigenlijk was het de bedoeling om ons te gaan amuseren en dat is helemaal gelukt.”
Voor Jean-Michel Martin was het al lang geleden dat hij nog eens achter het stuur van een moderne racewagen had plaatsgenomen, maar hij was even enthousiast als zijn zoon. “Je moet je uiteraard aan de aerodynamica van de wagen aanpassen. Vvoor mij leek het op een Playstation spelletje, maar ik heb heel wat vooruitgang kunnen boeken, zeker tegenover al die jonge piloten die veel meer ervaring hebben met zo’n wagens.”
Jean-Michel en Maxime deden uiteindelijk veel meer dan zich alleen maar amuseren. Ze maakten geen fouten en eindigden vierde en zevende. “Van nature uit is de wagen nogal onderstuurd, maar zodra er een tragere bocht aankomt zijn alle wetten van de fysica van kracht. We hebben dan ook een pak spins gezien aan de Source en de bus stop”, legt Maxime uit. “De tweede race werd dan ook nog eens op een natte piste gehouden. De racelijn was wel droog, maar toch gaf het aanleiding tot enkele slippers. De banden waren moeilijk op temperatuur te krijgen en waren mee de oorzaak. Maar het was super. Het stuur overnemen van je vader, of omgekeerd, is natuurlijk een uniek gevoel.”
Sommige teams waren samengesteld uit twee snelle piloten, in tegenstelling tot de pro-am formule en eigenlijk was dat het enige minpunt. “Ik hoopte om mij met andere amateurs of minder ervaren piloten te kunnen meten” zegt Jean-Michel. “Maar tegen twee jonge piloten uit de F3 kan ik maar weinig beginnen. Toch ben ik voor het eerst in mijn carrière in 6de plankgas de Raidillon opgereden. Ik heb me er echt moeten van overtuigen, maar het was sensationeel.”
Of de deelname aan de Formula Le Mans met het Thierry Boutsen Energy Racing team een vervolg krijgt is nog lang niet zeker. Voorlopig zijn er nog geen plannen, maar zowel Jean-Michel als Maxime kunnen terugblikken op een geslaagde familie-uitstap …