In de vroege jaren '80 zijn Britse roadsters, op enkele zeldzame uitzonderingen na, niets meer dan een hoop roestige tweedehandsmodellen die alleen de maniakale fans nog interesseren. Weg zijn de kleine MG roadsters, de Triumph en andere Austin Healeys! Reliant ziet dus een gat in de markt. De timing kon niet beter, want het merk was dringend op zoek naar een nieuw elan. Zijn GTE shooting break, ooit aanbeden door prinses Margareth, had zijn beste tijd wel gehad.

Reliant wil het meteen grondig aanpakken en doet beroep op Ed Osmond, ex-Triumph en dus iemand met veel expertise op vlak van compacte sportwagens. Jammer genoeg overlijdt de man onverwacht en is het uiteindelijk zijn zoon die de laatste stijldetails voor zijn rekening neemt. Zo komt in 1984 de Reliant Scimitar SS1 op de markt, een auto met een “wigvormig” design dat zo uit het vorige decennium lijkt te stammen. Onder het kunststof koetswerk zit een stalen structuur en mechanische elementen uit de massaproductie.


Van Ford naar Nissan

De motoren worden bijvoorbeeld rechtstreeks bij grote autobouwers ingekocht: bij de lancering stelt Reliant twee Ford-viercilinders voor, met 70 of 96 pk. Twee jaar later, als blijkt dat het succes achterwege blijft, beslist Reliant om zijn model een opkikker te geven en legt het een 135 pk sterke, drukgevoede 1.8 liter viercilinder van Nissan onder de motorkap. De prestaties varen er meer dan wel bij: de ouderwetse achterwielaandrijver breekt ermee door de grens van 200 km/u en spurt in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u. Meer dan respectabele cijfers voor die tijd, met dank aan het beperkte gewicht van ongeveer 850 kg.

Vandaag

Nog nooit een Scimitar SS1 gezien? Wij ook niet! De auto's zijn tegenwoordig bijzonder zeldzaam en worden nagenoeg uitsluitend op de Britse markt verhandeld. Reliant mikte op een jaarlijkse productie van 2.000 stuks, maar tussen 1984 en 1990 werden er amper 1.500 aan de man gebracht, waarvan ongeveer 20% met de turbomotor. Moeilijk dus om de huidige waarde van deze zonderling in te schatten, maar reken op zowat 5.000 euro voor een degelijk exemplaar.


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: