Om te concurreren met het onverzettelijke Duitse trio Audi A4, BMW 3-Serie en Mercedes C-Klasse installeerde Lexus een dieselmotor onder de motorkap van de vorige IS. Dankzij die oplossing kon de luxetak van Toyota in België ongeveer 750 Lexus IS’en verkopen per jaar in de beste tijd. Het verloor echter ook een deel van zijn ‘exotische’ en ecologische imago. Deze keer heeft Lexus zijn ziel niet verkocht aan de duivel. Voor de nieuwste generatie van de IS zweert Lexus bij hybride aandrijving (een 2.5 viercilinder benzine met 181 pk en een elektromotor van 143 pk).

Ook al haalt Mercedes zeer grote volumes met zijn dieselgamma, de mentaliteit evolueert. In afwachting van de komst van een hybride variant van de nieuwe C-Klasse kunnen we moderne kleine turbobenzines terugvinden zoals in de lagere segmenten (A, B, CLA, …). Een C-Klasse aangedreven door een 1.6 benzine? Waarom niet? Temeer omdat deze C 180 toch 156 pk en een koppel van 250 Nm ontwikkelt.

Belastingen

De huidige cijfers geven onze twee concurrenten geen gemakkelijke vooruitzichten. Dit typische fleetsegment is voor 97 procent ‘verdieseld’. De Lexus kan echter interessant zijn voor particulieren die in Vlaanderen wonen (dankzij de CO2-uitstoot van 99 g/km en zijn hybride aandrijving) of zelfstandigen en werknemers (het voordeel alle aard ligt laag).

In Brussel en Wallonië vormen de grote cilinderinhoud (2,5 liter) en het hoge vermogen (223 pk beide motoren samen) een beperking. Door te kiezen voor een kleine, moderne benzinemotor bespaar je hier heel wat taksen.

Prestaties

Op papier heeft de instapper van de Mercedes C-Klasse een serieuze handicap tegenover de hybride aandrijving van de IS. Hoe kan 156 pk standhouden tegen 231 pk? Uiteindelijk doorstaat hij gemakkelijk de vergelijking met de Japanner dankzij zijn lichtere structuur: de nieuwe generatie van de C-Klasse verloor meer dan 100 kg tegenover zijn voorganger dankzij lichtere materialen.

De klassieke sprint tot 100 km/u duurt 8,2 seconden tegenover 8,3 seconden voor de Lexus. In die laatste moet je natuurlijk twee motoren en een batterijpakket meenemen. De IS 300h weegt hierdoor 1.600 kg tegenover minder dan 1.400 kg voor de Mercedes en is dus lomper en minder snedig bij een dynamische rijstijl. De automatische transmissie van het CVT-type geeft ook de indruk ter plaatse te trappelen bij stevige hernemingen …

Hybride-downsizing: 1-1 gelijk

Benut je het volle potentieel van de mechaniek op een gemengd parcours, dan stijgt het verbruik van de 2.5 van Lexus geleidelijk boven dat van de 1.6 turbo van Mercedes (ongeveer 8,5 l/100 km tegenover 7 l/100 km). Rijd je als een rustige huisvader, dan keert de trend gelukkig.

Door de technologie van de Lexus optimaal te benutten in druk verkeer, daalt het verbruik snel tot ongeveer 5 l/100 km tegenover één liter meer voor de C 180. Zelfs al laat de beperkte capaciteit van de batterijen niet toe om meer dan een handvol kilometers volledig elektrisch te rijden. Maar in files is dit het paradijs!

Geïntegreerde batterij

De C-Klasse werd 10 cm langer dan de vorige generatie en wint duidelijk aan interieurruimte. De Lexus is amper kleiner (4,66 m tegenover 4,69 m) maar ook niet onverdienstelijk. Het batterijpakket is perfect geïntegreerd in de vloer en heeft geen negatieve invloed op de interieurruimte, de moduleerbaarheid (de leuning van de achterbank klapt neer) of het koffervolume (450 liter tegenover 480 liter voor de C-Klasse).

In beide gevallen is de presentatie van de boordplank origineel. Qua ergonomie blijkt de Lexus iets gemakkelijker te begrijpen met zijn computerachtige muis. Na enkele dagen gebruik word je echter ook de combinatie van de touchpad en draaiknop in de C-Klasse gewoon.

Prijs

De hybride technologie heeft een prijs. De Lexus IS300h begint bij 37.000 euro tegenover 32.000 euro voor de C 180. Voor dat prijsverschil kun je nog een automatische versnellingsbak (2.541 euro), pneumatische ophanging (1.440 euro) en een reeks andere hoogwaardige items toevoegen die op de C-Klasse verkrijgbaar zijn.

Conclusie

De hybride technologie toont opnieuw zijn kwaliteiten tegenover een meer traditionele benzine in de stad en in de file. Het verbruik maar ook het rijcomfort varen er wel bij (geen geluid, trillingen, koppeling, …). Maar bij veelzijdiger gebruik toont de technologie ook zijn limieten, vooral door het gewicht van de volledige aandrijflijn en de bijhorende prijs. Het blijft afwachten hoe de toekomstige C-Klasse hybride zal uitpakken en vooral hoeveel die zal kosten.