11 jaar na de P1 en 31 jaar na de F1 krijgt het cijfer ‘1’ opnieuw een plek in het McLaren-gamma, in de vorm van de W1! De nieuwe hypercar van de Britse autobouwer wordt bovendien het krachtigste en technologisch meest geavanceerde model ooit door het merk ontwikkeld!
De McLaren W1 is gebouwd rond een 4.0 liter grote V8 hybride waarvan de verbrandingsmotor alleen al maar liefst 928 pk levert. Het blok wordt gekoppeld aan een 347 pk sterke elektromotor die gevoed wordt door een batterij van amper 1,385 kWh, goed voor een 100 % elektrisch rijbereik van… 2 km. Anderzijds weegt de hybridekuur amper 40 kg. De combinatie levert een totaalvermogen op van 1.275 pk en 1.340 Nm koppel aan een toerental van 9.200 toeren per minuut! En dat maakt van de W1 de krachtigste McLaren ooit, ook al wordt het monstervermogen via een nieuwe 8-traps versnellingsbak enkel op de achterwielen losgelaten.
1.275 pk en 1.340 Nm voor een sprint naar 100 km/u in 2,7 seconden
Dankzij die 1.275 pk en 1.340 Nm, is de W1 ook de snelst accelererende McLaren ooit. De nieuwe Britse hypercar knalt vanuit stilstand immers naar de 100 km/u in 2,7 seconden, terwijl de tellernaald na 5,8 seconden de 200 km/u aantikt en de 0 naar 300 km/u in minder dan 12,7 seconden achter de rug is! De topsnelheid van de McLaren W1 is elektronisch begrensd op… 350 km/u.
1.399 kg op de weegschaal
De nieuwe aandrijflijn zit in een gloednieuw monocoque-chassis in koolstofvezel, waarin de kuipzetels vast geïntegreerd zijn. Je moet dus de pedalen en het stuur verstellen om de ideale rijhouding te vinden. Dit soort ingrepen helpen er mee voor dat het totaalgewicht van de McLaren W1 beperkt blijft tot amper 1.399 kg. Het zorgt voor een vermogens-gewichtsverhouding van 911 pk per ton!
Tot 1 ton downforce dankzij 30 cm extra
De W1 is ook op het circuit de snelste voor de openbare weg gehomologeerde McLaren. Zo lapte hij Nardo bijvoorbeeld 3 seconden sneller dan de McLaren Senna! En dat deed hij ongetwijfeld in de bijzonder agressieve ‘circuit’ of ‘race’-modus. Die laatste verlaagt de ophanging vooraan met 37 mm en achteraan met 17 mm, maar activeert ook het ‘Active Long Tail’-systeem van McLaren. Daarbij verschuift de achtervleugel 30 cm naar achter, waardoor de W1 tot 1.000 kg downforce krijgt, een DRS-functie en een luchtrem! Moet de Mercedes-AMG One zich zorgen beginnen maken om zijn scherper gestelde record op de Nürburgring?
399 exemplaren, vanaf 2 miljoen Britse pond
Als waardige opvolger van de F1 en P1 zal de nieuwe hypercar van de Britse autobouwer niet makkelijk in handen te krijgen zijn. Om te beginnen omwille van de vanafprijs van de W1, die 2 miljoen pond bedraagt, of omgerekend zo’n 2,4 miljoen euro! Niet dat dat belangrijk is, want de 399 exemplaren hebben al allemaal een toekomstige eigenaar gevonden...