Lithium-zwavelbatterijen zijn niet nieuw, maar worden nooit in elektrische voertuigen toegepast. Ze zijn licht, kunnen dubbel zoveel energie opslaan als lithium-ionbatterijen en kunnen ook meer vermogen ontwikkelen. Helaas hebben ze één groot nadeel: ze leven niet erg lang. De interne chemische structuur verliest snel haar energiedragende eigenschappen omdat vast lithiumsulfide en vloeibaar lithiumpolysulfide wordt gevormd in de cellen.

Bovendien corrodeert hierdoor de anode (de negatieve pool van de batterij) waardoor ze haar geleidende kwaliteiten verliest. Het Wetenschappelijk Instituut van Gwangju in Korea (GIST) heeft echter ontdekt dat het deze fenomenen drastisch kan vertragen door een laag cobalt oxalaat toe te voegen op de cathode (de positieve pool). De anode zou veel trager tot niet meer corroderen en de vorming van lithium(poly)sulfide zou worden afgeremd. Cobalt oxalaat is bovendien een product dat kan worden gewonnen bij het recycleren van… lithium-ionbatterijen.

Vandaag verkeert de technologie nog in de laboratoriumfase, maar het GIST ziet toepassingen voor haar nieuwe batterij in vliegtuigen en grote voertuigen, waar een laag batterijgewicht met een grote energiedichtheid van cruciaal belang zijn om elektrificatie haalbaar te maken.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: