Stijl Sympathiek, de Qashqai loopt toch niet over qua originaliteit. Al verleidt zijn esthetica, men kan niet beweren dat hij alle koppen op straat doet draaien ! Maar het geheel werd gelijkmatig verdeeld en de kleine reliëfwerken in de motorkap geven een nerveuzer uitzicht aan het voertuig. Motor Goed gekend vanuit de Clio, de Megane en binnenkort ook de Laguna, de kleine 1.5 l die hier in de Quashqai geplaatst werd, wordt hier in de krachtigste versie aangeboden, namelijk met zijn 105 pk en 240 Nm aan 2.000 rpm. Genoeg om een topsnelheid van 174 km/u te beloven en een 0 tot 100 km/u in 12,2 seconden te verwezenlijken. Het is onnodig om er verbazende prestaties uit te halen want met dergelijke kenmerken vertoont deze kleine diesel zich juist toereikend genoeg. Er moet niet geaarzeld worden met een terugschakeling van één of zelfs twee versnellingen om het voertuig met energie opnieuw te doen opleven. Dit neemt niet weg dat deze kleine motor toch overtuigd, dankzij de stilte bij gebruik en zijn rechtlijnigheid, al moet men tot de 2.000 rpm gaan om een extra levenskracht te verkrijgen. De 6-doos is héél aangenaam en stelt een beter genoegen voor dan de 5-doos van de benzine versie die laatstleden getest werd. Hard en precies, het is een plezier om er mee om te gaan. Het verbruik blijft redelijk, al verwachtte men beter van een dergelijke kleine cilinderinhoud. Reken op een 6,8 liter per honderd kilometer. Wegligging Merkwaardig en moeilijk te aanvaarden, het ESP systeem is hier gewoonweg niet beschikbaar met deze motor ! De bestuurder moet dus zijn verantwoordelijkheden nemen… Gelukkig is het voertuig absoluut niet strikkend, met veilige en logische reacties naar de bewegingen van de bestuurder. Het is ook waar dat de maar weinige kracht van deze motor de link met de weg niet ongerust zal maken ! De stuurinrichting, ondanks zijn elektrische bijstand, geeft een goed gevoel en breekt het verband tussen mens & machine niet. De vering is duidelijk niet bestemd voor een sportief gebruik, maar hij remt nogal goed de raamwerkbewegingen en vertoont zich dus verdraagzaam tegenover de passagiers. Comfort Zoals reeds gezegd, is het comfort van de ophanging opmerkelijk, wat lange ritten toelaat zonder enige beperking ! De leefbaarheid binnenin is degelijk, zowel vooraan als achteraan ! Op dit na : de grote personen zullen achteraan vast en zeker met hun hoofd tegen het plafond stoten indien het panoramische dak aanwezig is op het voertuig. De rijhouding is goed, maar ook hier had men nog enkele bijkomende regelmogelijkheden voorgesteld en zeker qua verlaging van de zetel. Maar men wordt het gewoon, daar alle andere bedieningen ideaal in de hand vallen. De ergonomie is er dus aangenaam. De GPS stelt een zeldzaamheid voor : een drie dimensioneel scherm en een boordcomputer die opmerkelijk compleet is. En al is hij gemakkelijk te gebruiken, ijvert de (automatische) airco indrukwekkend naar wensen ! Ideaal in deze periode van het jaar, maar niet echt in winterse periodes ! De afwerking is goed, met een mooi lederen bekleding en verleidelijke plastieken ! Toch hebben wij enkele tekortkomingen gevonden bij de afstelling, namelijk aan de randen van het panoramische dak. Nog in het hoofdstuk van de verwijten : het navigatiescherm, dat ook van dienst is voor de andere multimediafuncties, staat onsierlijk te midden de markt, euh, dashboard... nogal lelijk, en zeker wetende dat men hem er niet kan uithalen… Tarieven en uitrustingen Verkocht aan 20.750 € voor de basisversie, kan het tarief oplopen tot 27.400 € voor de luxueuzere versies Pack Executive (Tekna en Acenta). Voorzeker is de uitrusting overvloedig, maar dit is toch duur voor een 1.5 dCi ! Zeker als men weet dat men voor 18.900 €, een Dodge Caliber diesel kan verkrijgen met een nogal viriele snoet ! Standaard op de kleinste versie, biedt de Qashqai al de manuele airconditioning, de vier elektrische ruiten, de radio CD met bedieningen aan het stuur en de boordcomputer. Wanneer men hoger in het gamma gaat, verhoogd het aantal opties (…en ook de nota !), maar sommige uitrustingen zoals de xenon koplampen, het ESP systeem of het antislipsysteem blijven zonder meer volledig onbeschikbaar. Qua veiligheid, gooit Nissan hem vol met airbags : frontale, zijdelingse (maar enkel vooraan), de hoofdairbags, we vinden er overal ! Besluit Al overtuigend in zijn benzineversie, overtuigt de Qashqai hier uiteindelijk dankzij zijn lineaire en stille motorisering en een aangename versnellingsdoos. Natuurlijk zijn de prestaties hier ook niet uitzonderlijk, maar het plezier is er werkelijk aanwezig, en vooral, het product is origineel ! Jammer dat de tarieven zo hoog staan ! Meer dan 20.000 € voor de basisversie, al werd deze goed uitgerust, maakt dit er een dure middelmatige wagen van !