20201214103341peugeotsportpowertrainreveal08.jpg

Na een vorige episode met een diesel keert Peugeot in 2022 terug naar het uithoudingsracen met een hybride bolide in de categorie Hypercar.

500 kW/680 pk achterin…

De verbrandingsmotor is “100% made by Peugeot Sport”, zo zegt de Franse autobouwer nadrukkelijk. Het is een biturbo-V6 van 2,6 liter die 680 pk ontwikkelt. De 165 kilo zware zescilinder wordt achter de coureur ingeplant en drijft de achterwielen aan.

20201214103341peugeotsportpowertrainreveal05.jpg

… en 200 kW/272 pk voorin

Deze verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektromotor van 200 kW (272 pk) op de vooras. Die laatste drijft enkel de voorwielen aan wanneer het reglement dat toelaat (doorgaans boven de 120 km/u) om de acceleraties te verbeteren en vierwielaandrijving te bieden.

20201214103342peugeotsportpowertrainreveal03.jpg

900 volt

Verder verklapt Peugeot ook een paar details van de batterij, die is ontwikkeld in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van Total. Zo heeft de accu een zeer hoge spanning van 900 volt.

Voor de race wordt de batterij tot 100 procent opgeladen via een hybride systeem dat aan het stopcontact kan worden opgeladen. Op het circuit kan de batterij enkel stroom terugwinnen door remenergie te recupereren.

“De grootste uitdaging – de intelligentie van de discipline – is om de energie uit de batterij zo goed mogelijk te benutten. Daarvoor hebben we accu’s nodig die heel snel kunnen opladen, cellen met een groot opslagvermogen en, tegelijk, een geheel dat het maximumvermogen zo snel mogelijk kan afgeven,” vertelt Kamen Nechev, Chief Technology Officer bij Saft.

20201214103341peugeotsportpowertrainreveal01.jpg

De Franse hypercar begint eind 2021 op het circuit te rijden.