Sébastien Vanhouche

18 OKT 2023

Polestar 3: eerste kennismaking met de elektrische SUV

Polestar nodigde ons onlangs uit om zijn toekomstige gamma te (her)ontdekken, inclusief de elektrische SUV '3'. Laten we hem samen eens van naderbij bekijken.

De Polestar 3 heeft een zeer dynamische en uitgestrekte look met zijn lengte van 4,9 m en zijn hoogte van 1,61 m. Maar ondanks die strakke lijnen blijft het interieur best ruim op elk vlak dankzij zijn wielbasis van 2,99 m. Helaas is er maximaal plek voor 5 personen, in tegenstelling tot zijn evenknie van bij Volvo. En we we zien direct waarom aan zijn koffer. Hoewel die in de lengte best groot is, is hij niet erg hoog en heeft hij een hoge laaddrempel. Het volume bedraagt 507 liter van de bodem tot aan het dak, maar slechts 394 liter tot aan de rugleuning van de achterbank. Gelukkig zit er nog een extra ruimte van 90 liter onder de dubbele bodem van de koffer, terwijl de 'motorkap' open kan voor nog een derde ruimte van 32 liter. Maar je zal dus misschien een spelletje Tetris moeten spelen om alle bagage mee te kunnen nemen op vakantie.



Typisch Polestar-sfeertje

Aan boord is het interieur mooi afgewerkt met kwaliteitsvolle materialen, die vooral duurzaam moesten zijn! Er heerst een typisch Polestar-sfeertje aan boord. En dat heeft de 3 niet enkel te danken aan zijn materialen, maar ook aan de alomtegenwoordige displays. Er is geen enkele knop meer aanwezig, op de draaiknop voor het geluid na. Je bedient de hele wagen via een centraal en verticaal aanraakscherm van 14,5 inch dat op software van Android Automotive en hardware van Qualcomm en Nvidia draait. Het resultaat is een reactiesnelheid die kan meedingen met de snelste smartphones. En dat is nog niet alles, want dit centrale scherm wordt bijgestaan door een kleiner schermpje van 9 inch dat de tellers vervangt, met ook nog een head-up display voor de bestuurder.



Tot 380 kW (517 pk) en 610 km autonomie 

In de bodem van de Polestar 3 zit een batterij van 111 kWh. Die voedt twee elektromotoren die in totaal 360 kW (489 pk) en 840 Nm ontwikkelen, om in 5 seconden van 0 naar 100 km/u te kunnen sprinten met een maximaal rijbereik van 610 km en zelfs een maximaal sleepvermogen van 2,2 ton. Niet slecht voor een SUV die op zich ook al meer dan 2,5 ton weegt. Maar het kan nog beter, want net als zijn kleine broertje (de Polestar 2) kan je de Polestar 3 uitrusten met een optioneel Performance Pack, waarmee hij 380 kW (517 pk) en 910 Nm levert om in amper 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u te accelereren! Daarmee zakt het rijbereik wel tot 560 km. Dankzij een laadsnelheid van 250 kW is het mogelijk om in een halfuur de batterij weer op te laden om van zijn sportieve prestaties te kunnen genieten, of om de batterij als stroombron te gebruiken dankzij zijn bidirectionele laadfunctie. Aan jou de keuze.



Vanaf 2024 voor minstens €88.600

In België begint de prijs van de Polestar 3 vanaf 88.600 euro, of 95.200 euro als je voor het Performance Pack kiest. Helaas is het nog even wachten op de eerste exemplaren... Bij zijn lancering kondigde Polestar nog aan dat de leveringen eind dit jaar zouden beginnen, maar door productieproblemen heeft de constructeur die deadline moeten uitstellen tot 2024. Nog even geduld voor je deze elektrische SUV op onze wegen kan spotten, dus.

Advertentie
Advertentie
Advertentie