Al aan het begin van de zomer opende Polestar de orderboeken voor de nieuwe basisversie van zijn vlaggenschip, de Polestar 3 Long Range Single Motor. Maar de productie was nog niet van start gegaan, en dus kon Polestar er nog geen officieel WLTP-rijbereik op plakken. De oorspronkelijke schatting van 650 km blijkt nu erg bescheiden: de elektrische SUV gaat vlotjes over de 700 km!

Advertentie
Advertentie

De Polestar 3 Long Range Single Motor maakt, net zoals de tweemotorige versie die eerst werd gelanceerd, gebruik van hetzelfde batterijpakket van maar liefst 111 kWh. Ook de snellaadcapaciteit van 250 kW is identiek, goed voor een laadtijd van 10 tot 80% in 30 minuten. Het enige verschil is dat er bij deze nieuwe basisversie enkel een elektromotor op de achteras zit, met een vermogen van 220 kW (299 pk) en 490 Nm koppel. Daarmee sprint de grote SUV in 7,8 seconden naar 100 km/u, in plaats van precies 5 seconden voor de Long Range Dual Motor en 4,7 seconden voor de topversie met het Performance-pakket.

Tesla-dashboard toont bereik van 706 km en batterij op 100%.
Advertentie
Advertentie

WLTP-rijbereik van meer dan 700 km

Maar wat hij mist qua prestaties, maakt de Polestar 3 Long Range Single Motor goed qua efficiëntie en prijs! De officiële WLTP-actieradius bedraagt 706 km, ten opzichte van 632 km voor de Dual Motor en slechts 560 km voor de Polestar 3 met Performance-pakket. De basisprijs van de Polestar 3 2024 is eveneens een stuk gezakt met deze nieuwe instapversie: vanaf 78.500 euro.

Ter vergelijking: de Dual Motor kost minstens 85.500 euro, het Performance-pakket voegt daar nog eens 6.600 euro aan toe. Polestar is wel al gestart met zijn saloncondities en geeft momenteel 5.000 euro korting op alle versies van de Polestar 3, waardoor de grote elektrische premium-SUV al vanaf 73.500 euro de jouwe kan zijn. Daarmee wordt de ‘3’ wel een stuk goedkoper dan de technisch gerelateerde, maar veel ruimere Volvo EX90, die met praktisch dezelfde motorisatie een vanafprijs heeft van 86.320 euro. Maar is dat voldoende om de verkoopcijfers van Polestar weer recht te trekken?

Elektrische witte Polestar in moderne autofabriek tijdens productieproces.