Op het salon van Genève zullen alle blikken op de Porsche-stand gericht zijn op de 911 GT3 RS. Maar in de coulissen werkt Porsche volop aan de volgende generatie van zijn meest legendarische model. Die zal 992 heten en de grote lijnen van zijn voorgangers behouden. Maar dat is uiteraard geen verrassing…
Bouwstenen bewaard
De volgende 911 behoudt uiteraard alle fundamentele familiekenmerken. Projectleider August Achleitner legt uit: “We weten waar we vandaan komen, maar we weten ook waar we heen willen.” De rijhouding, de zescilinder boxer helemaal achterin, het motorgeluid en de respons van de bedieningsorganen zullen dus perfect passen binnen de 55 jaar oude traditie van de 911.
Wellicht hybride
In 1997 werd de luchtkoeling ingeruild voor waterkoeling, in 2015 verdwenen de atmosferische Carrera-versies. Zwicht de 992 nu ook voor elektrificatie? Porsche blijft nog wat op de vlakte: “Twee jaar geleden zou ik gezegd hebben: nooit. Vandaag ben ik daar minder categoriek in”, zegt August Achleitner. “De 992 zal geen 100% elektrische auto worden, maar elektrificatie kan er toch komen.”
Sportief rijplezier
De 992 kan dus geëlektrificeerde motoren krijgen, maar Porsche wil niet teveel richting autonoom rijden gaan. Technologisch moet de 911 natuurlijk ook evolueren en hij moet zijn rijhulp uitbreiden, maar rijplezier blijft voorop. Achleitner: “Daarom zal de 911 altijd een stuur hebben”. En als autonoom rijden sneller dan verwacht zijn intrede doet? “Dan zal de 911 als een van de laatste auto’s zwichten”, aldus Achleitner.