Hardnekkige geruchten kondigen al lang aan dat Chinese auto’s bij ons op de markt zullen komen. Tot nu toe draaiden hun pogingen uit op mislukkingen. Met een volledig voorbijgestreefde Landwind en een Brillance die even veilig is als een kartonnen doos, wisten de Chinese producten niet te overtuigen. Maar dat kan veranderen met deze nieuwe speler: Qoros. Onbekend tot voor het salon van Genève, maar het creëert nu toch een buzz.
Anders bekeken
Qoros heeft de situatie loepzuiver geanalyseerd en wijt de mislukking van de Chinese auto’s op de Europese markt aan de lowcostprofilering van de auto’s. Qoros gaat de andere richting uit en ontwikkelde een premiumberline met een knalprijs van minder dan 20.000 euro. De rivaal bij uitstek is de BMW 3-Serie.
Echt voor ons?
Met de daling van de Europese markt en de boom van de Chinese markt, kun je je afvragen wat de motivatie is van Qoros om in het Oude Continent te investeren. Simpel: een model dat bij ons goed verkoopt, is een garantie voor wereldwijd succes. En zeker in China. Europa dient dus als waardemeter. Een intelligente visie.
Met kennis van zaken
Om zeker van zijn stuk te zijn, wisten de Chinezen enkele hoge pieten uit de autowereld te strikken. De vorige baas van BMW M en Volkswagen North America of een Mini-designer zijn prestigieuze namen die op de personeelslijst prijken. Een teken van ernst en, belangrijker, expertise.
Variaties op hetzelfde thema
De ingenieurs vertrokken van een wit blad en ontwierpen een aantrekkelijk product. We wachten nog tot we hem kunnen testrijden, maar Qoros kan alvast de ruimste berline van het segment voorstellen. Hij is ruim bemeten: 4,615 meter lang. Het eerste model wordt een berline met drie volumes (sedan), maar de constructeur ontwikkelt ook een break en een cross-overversie, die al voorgesteld werden als concept.
Toonaangevende connectiviteit
Deze berline is gevoelig voor de verwachtingen van de markt en wordt uitgerust met een multimediasysteem met aanraakscherm, in de stijl van de razend populaire tablets. Je kunt je smartphone volledig integreren. Zeker als je een iPhone hebt, want Qoros ontwikkelde hiervoor een specifiek dock.
Moderne motoren
Vaak worden Chinese auto’s met de vinger gewezen om hun verouderde techniek. De motoren van deze Qoros worden echter modern. In eerste instantie zijn twee 1.6 benzinemotoren beschikbaar, atmosferisch (126 pk) of met turbolader (156 pk). Voor het onderstel heeft Qoros naar eigen zeggen een compromis gevonden tussen comfort en dynamisme, wat de Europeanen zou moeten bevallen.
Maar we spitsen pas echt de oren als Qoros praat over de motoren die nog in de pijplijn zitten, toonbeelden van downsizing. Het gaat om een 1.2 driecilinder en een 1.6 viercilinder, beiden met drukvoeding, directe injectie en Euro 6-norm. Voor de transmissie bieden de Chinezen een manuele of automatische versnellingsbak (met dubbele koppeling) aan met zes versnellingen.