20200423082741raw.jpg

Esa Mustonen is een student die voor zijn thesis een conceptcar mocht ontwikkelen voor Koenigsegg. Hij wist de traditionele waarden van Koenigsegg – spectaculaire prestaties, een zeer ronde voorruit en die opvallende deuren – in een volledig nieuw kleedje te gieten. Zijn RAW by Koenigsegg is officieel goedgekeurd door designbaas Sasha Selipanov van de Zweedse constructeur. Mustonen wou een ‘goedkopere’ Koenigsegg bedenken die het merklogo nog waardig was. Hij gebruikte daarom de driecilinder van de Gemera met 600 pk, maar dan opgevoerd tot 700 pk en ontdaan van alle hybride assistentie. Omdat het piepkleine karretje echter maar 700 kilo weegt, heeft het wel een verhouding gewicht-vermogen van 1 kg/pk, beter dan een Bugatti Chiron.

20200423082738raw.jpg

Het design is spectaculair, met veel scherpe hoeken en een achteroverhang die zo kort is dat de achterwielen half bloot zitten. Om in te stappen schuiven de zijdeuren zoals in elke Koenigsegg eerst naar buiten en scharnieren ze dan naar voren omhoog, maar in de RAW gaat ook het dak nog open. De bestuurder zit in het midden met zijn benen boven de vooras, de twee passagiers zitten links en rechts van hem. De structuur is zo bedacht dat frontale klappen bij een aanrijding naar opzij worden afgeleid zodat de bestuurder veilig is ondanks zijn sterk naar voren geplaatste stoel.

20200423082808raw.jpg