Deze grappige en sportieve stadsauto neemt de stijlkenmerken van het concept DeZir over en past ze toe op een kleine cross-over. We kunnen ons best voorstellen dat er een Renault-broertje komt voor de Nissan Juke en waarom niet?

Compact 

Ondanks alle discussies die we horen over de SUV's, verkopen ze nog altijd als zoete broodjes. Renault roert zich met dit prototype met sportieve allures. Ook onder de motorkap is er sprake van sportiviteit. Voor een keer zien we geen elektromotor, maar een gespierde diesel. Het gaat om een gloednieuwe 1.6 dCi met 160 pk en 380 Nm, ontwikkeld op basis van de bestaande 1.6 dCi met 130 pk. In combinatie met een automaat met dubbele koppeling (EDC) is hij 210 km/u snel, heeft hij 8 seconden nodig voor de spurt naar 100 km/u en beperkt hij de uitstoot tot 99 g CO2/km. Zo'n motor volstaat ruimschoots voor een 4,2 meter lange SUV.

Zelfsper en camera

De Captur wordt maar op twee wielen aangedreven (vier verbruiken te veel), maar een mechanische zelfsper garandeert een optimale grip in alle omstandigheden. 

De grote nieuwigheid is het Visio-systeem, dat bestaat uit een frontale camera bovenaan de voorruit. Deze technologie laat toe om beelden van de weg door te sturen naar een centraal scherm en er synthesebeelden aan toe te voegen. Beelden van de realiteit worden dus aangevuld met fictie beelden, een leuke vondst die een hoogstaand comfort en dito veiligheid verzekert.