De León bevrijdt een zekere persoonlijkheid door te goochelen tussen de compacte berline en de coupé. Seat spreekt hier zelfs van een 5-deuren coupé. Een design die zijn oorsprong vindt in de Salsa concept-car die één jaar geleden voorgesteld werd in Genève (maart 2005). Té bescheiden Om aan de verkeersdans mee te doen, was onze León uitgerust met een 1.9 TDI van 105 pk. Aan de laagste dieselmotor van de gamma was er geen tekort aan leven. Want deze motor staat aan de León toe om de 0 tot 100 km/u in 11,3 sec te verwezenlijken (in theorie). In de praktijk hadden wij de indruk dat de chronometer beter toonde. De topsnelheid is 183 km/h. Oordopjes Deze 1.9 TDI is natuurlijk uiterst bekend. Hij is nog altijd even sober in verbruik aangezien zijn prestatie (5,5 liters gemengd verbruik). Daarentegen, kan hij zijn aanwezigheid niet verbergen door zijn geluid. Nog steeds luidruchtig, het motorblok met injectors is toch beschikbaar bij laag regime. Het koppel van 250 Nm is namelijk aan zijn uiterst bij 1900 rpm. Niet te minder dat de wijzer van de toerenteller op 2000 rpm staat en dit hoeft ruimschoots. Vijf Seat heeft gekozen voor een manuele 5-versnellingsbak voor zijn « kleine » dieselmotor. Wat ons een vervelend spinnend geluid weergeeft op lange autosnelwegen. Niettemin, de hanteerbaarheid van de pook is heel aangenaam door de nauwkeurigheid en de verdeling van de versnellingen. Goed ondersteund Vanaf dan, rukt de 1.9 TDI de wielen los van de Spaanse wagen. Maar met doeltreffendheid. Het chassis werd stevig gebouwd en dit betekent dus volledige profijt voor de weglegging. Ze is des te meer bedwingbaar door de elektromechanische stuurinrichting. Men ondervindt eveneens dat het koetswerk heel sterk is door de aaneenhechtingspunten met toevoeging van materiaal. Deze ineenzetting heeft amper 3700 hechtingspunten benuttigd... Berlinocoupé Al is deze wagen geen echte berline, de León biedt toch een degelijke koffer (341 tot 1166 liters). Maar tegelijkertijd is het een coupé versie, en volgens Seat moet men dus met een sterk hoogteverschil werken tussen de vloer en het laadvermogen van het dak. Lang van 4315 mm met een wielbasis van 2578 mm, ze biedt plaats voor vier comfortabele zitplaatsen voor volwassenen. Toch moet men niet dromen, binnenin is de handigheid toch beperkt. Alsook de opbergruimtes. Neen, het is echt moeilijk te bepalen of ze nu een coupé of een compacte berline is. Een beetje verpest plezier Het sterkste punt van de León blijft dus het plezier om achter het stuur te zitten. Dynamisch en goed geluidsbestendig, de Spaanse kan prachtige momenten opleveren. Jammer dat de TDI nog steeds zo wild is... wat een schreeuwer ! En in verband met de ophanging, die speelt de kaart van de hardheid, en het rij- en wentelgeluid is ook alweer dat niet. Remmen in twee zones Voorgesteld als de meest sportieve auto van de gamma, kan de León op een agressieve manier gebruikt worden. Eerst en vooral is er een comfortabele rijhouding, en een goed servostuur. De remmen zijn zowel onvermoeibaar als bekwaam. “Dual-Rate” is de naam van het systeem dat het servostuur bevat. Met één zone « comfort en gematigde remming » en een zone « remkracht » waar de kracht op het rempedaal verminderd wordt om aan de meest dringende aanbevelingen te beantwoorden. Italiaanse oorsprong Ten slotte, hebben wij het idee gehad om ze in handen van een ‘alfist’ te laten. En hij was overtuigd. Nochtans, het was niet op voorhand gewonnen. Al heeft de León onbetwist Latijnse oorsprongen, ze gelijkt zoveel op de Altea, wat een hindernis zou kunnen worden... Maar deze vergelijking is pas geldig op de foto’s. Want op de baan is het helemaal iets anders. © Olivier Duquesne