Met technische elementen die rechtstreeks uit de rekken van de VW-groep komen, biedt de Skoda Fabia maximale waarde voor een minimale prijs: veel binnenruimte in een compacte verpakking en een verrassende uitrusting gezien het scherpe prijskaartje! Zijn troeven worden nog versterkt door de slimme en praktische snufjes die terecht de naam Simply Clever dragen. Maar de Fabia heeft nog veel meer sterke punten... We laten je kennismaken aan de hand van 7 cijfers!

Advertentie
Advertentie

1. 1999

De Skoda Fabia werd voor het eerst gelanceerd in 1999 en is hét voorbeeld van een succesverhaal op de Skoda-manier: bekende technische componenten (grotendeels afkomstig van een zekere Volkswagen Polo), een solide afwerking en een optimaal benut interieur. Vandaag zijn we aan de vierde generatie toe en het concept is grotendeels ongewijzigd gebleven.

Advertentie
Advertentie

2. 1 carrosserievorm

Waar de eerste Fabia beschikbaar was als vierdeurs (met klassieke kofferbak), vijfdeurs en als break, is de vierde en nieuwste generatie enkel verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback. We moeten eerlijk toegeven dat we de break, die destijds veel succes kende, toch wel missen…

3. 13 cm

Tussen de eerste en de huidige Fabia zit er een verschil van 13 centimeter in lengte, waarbij de huidige generatie 4,1 meter lang is. De toename in afmetingen gaat gepaard met een ruimer interieur, vooral als het gaat om bagageruimte.

4. 380 liter

Over bagageruimte gesproken: dat is een van de grootste troeven van de Fabia! De koffer heeft een capaciteit van 380 liter en kan worden uitgebreid tot 1.190 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt.

Advertentie
Advertentie

5. 150 pk

Wat motoren betreft, maakt Skoda gebruik van de motoren van de VW-groep, met verschillende opties. Eén ding hebben ze gemeen: ze rijden allemaal op benzine! Er is momenteel geen enkele geëlektrificeerde variant. Ook dieselmotoren worden al jaren niet meer aangeboden. Vandaag kun je kiezen uit de 1.0 MPI met 80 pk, de 1.0 TSI met 95 pk en een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de 1.0 TSI met 116 pk in combinatie met een manuele zesbak of een automatische zevenbak (DSG) en tot slot de 1.5 TSI met 150 pk, exclusief gekoppeld aan een DSG-automaat. De catalogusprijs varieert van ongeveer 21.000 euro tot 32.000 euro.

Advertentie
Advertentie

6. 0,28 Cx

Bij zijn introductie in 2021 was de vierde generatie Fabia kampioen op het gebied van aerodynamische efficiëntie binnen zijn segment, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,28! Deze gestroomlijnde vorm draagt bij aan een lager brandstofverbruik.

7. 5 sterren

Met vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest scoort de Fabia uitstekend op het gebied van veiligheid. Het compacte model beschikt dan ook over tal van rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, dodehoekdetectie, front assist en verkeersbordherkenning.

Conclusie

De Skoda Fabia is tegenwoordig niet meer het budgetvriendelijke model dat hij ooit was bij zijn introductie... Toch gaat de prijsstijging gepaard met een verbeterde afwerking, een moderne uitrusting en nog meer binnenruimte. Zo heeft de kleine Fabia nauwelijks nog iets te benijden aan zijn luxueuzere concurrenten!