Deze drie conceptcars zijn zo met elkaar verweven dat ze niet afzonderlijk kunnen worden verkocht: de Alfa Romeo BAT 5, 7 en 9. De BAT staat niet voor ‘Batmobile’, al is de gelijkenis opvallend, maar wel voor Berlinetta Aerodinamica Tecnica. De auto’s waren niet gewoon conceptcars, want ze waren echte handvesten voor het knowhow en de vooruitstrevendheid van hun bedenker, koetswerkbouwer Scaglione. Vandaag worden de drie auto’s als meesterwerken gezien.
BAT5
De in 1953 voorgestelde BAT 5 had een voor zijn tijd onwaarschijnlijke en onvoorstelbaar futuristische look. Op het chassis van een Alfa Romeo 1900 met een viercilinder met een bescheiden 90 pk kon de conceptcar flirten met de 200 km/u, een snelheid die destijds het voorrecht was van overgemotoriseerde monsters. Het geheime recept? Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23.
BAT 7
In 1954 perfectioneerde Scaglione zijn concept door de luchtweerstand nog te verminderen. De Cx viel naar 0,19, een uitzonderlijke waarde, zeker voor een tijdperk zonder computers of windtunnel om de designers te ondersteunen.
BAT 9
In 1955 werd de conceptcar praktischer en conventioneler. De spectaculaire vleugels op de achterplecht werden ‘bedaard’ om het zicht te verbeteren en vooraan kwam een radiatorrooster om hem herkenbaar te maken als een Alfa Romeo. De BAT 9 werd destijds geprezen om zijn stijl die vorm met functie wist te combineren.
Hoeveel?
De opbrengst van de veiling wordt geschat op 14 tot 20 miljoen dollar of zo’n 17 miljoen euro. De (online) veiling vindt plaats op 28 oktober van in New York tijdens een specifiek evenement.