C-segment veroveren
Nissan wil het segment van de compacte gezinswagens domineren. Een hele uitdaging voor het Japanse merk, maar het heeft een ongelooflijke troef in handen: de Qashqai. Dit model is een groot succes, ook in zijn nieuwste generatie. SUV’s blijven dus zeker nog even in de mode. Maar niet iedereen is geïnteresseerd in een hoge cross-over. Daarom is er nu de Pulsar.
Primera, Almera, …
Vandaag rijden nog heel wat eigenaars van een Nissan Almera en Primera rond die geen zin hebben op hogerop te klimmen in een Qashqai. Nissan richt zich tot deze groep met de Pulsar. De saaie Almera krijgt dus een opvolger. Met zijn klassieke stijl lijkt de Pulsar in hetzelfde rijtje te passen. Maar pas wanneer je instapt, ontdek je zijn echte kwaliteiten.
Enorm interieur
Dankzij een lengte van 4,385 meter en een wielbasis van 2,7 meter is de Pulsar zo ruim als een limousine. Een tip voor wie te steroïden en groeihormonen heeft genomen: de ruimte voor de benen achterin is gigantisch. Voorin zit je ook ruim. Bij Nissan is dus geen plaatsgebrek. De koffer is minder overdreven maar nog altijd correct met een inhoud van 385 liter. Klap je de achterbank neer, dan is de vloer niet helemaal vlak.
Hart van het gamma
Het segment van de compacte gezinswagens wordt overspoeld door diesels met vijf deuren. Nissan heeft daar akte van genomen en biedt de Pulsar alleen aan als vijfdeurs, aangedreven door de bekende Renault 1.5 dCi 110 met manuele zesversnellingsbak. Voor benzineliefhebbers is er ook een kleine 1.2 DIG-T met 115 pk beschikbaar en in de loop van 2015 volgt de krachtige 1.6 DIG-T met 190 pk. De eerste van de twee benzines is ook leverbaar met automaat.
Comfort
Op de weg rijdt de Pulsar als een goede leerling. De diesel is op zijn taak berekend, maar stressvolle bestuurders zullen de hernemingen iets te krap vinden, zeker met een volgeladen auto. De versnellingsbak maakt dynamisch rijden ook niet gemakkelijker, de geleiding is vrij stroef. De benzinemotor werkt in stilte en met voldoende animo.
De Pulsar rijdt sereen en zet aan tot lange reizen met zijn comfortabele schokdemping, gezond en voorspelbaar weggedrag en verzorgde geluiddemping. Je staat niet versteld van zijn prestaties, maar hij heeft de verdienste jou niet te vermoeien na vele kilometers. De zetels zitten als een salon. Bij een vlottere rijstijl tempert het lichte onderstuur het enthousiasme en vallen de remmen wat tegen. Maar dan gebruik je deze auto eigenlijk tegen zijn natuur in.
Veiligheid
In optie is de Pulsar verkrijgbaar met nieuwe veiligheidsuitrusting. Het pakket Safety Shield groepeert een automatische noodrem, detectie van bewegende voorwerpen, waarschuwing voor wegmarkeringen en dodehoekdetectie.
Nissan Connect
In alle comfort kun je genieten van een modern multimediasysteem, Nissan Connect. Dat biedt volledige integratie van een smartphone, navigatie met Google Send-to-Car (om een route direct van jouw pc in de gps van de auto in te voeren) en toegang tot meerdere apps online. Een volledig systeem dus.
Prijs
De Pulsar volgt de concurrentie met een instapprijs van 18.890 euro en als hart van het gamma de Connect Edition dCi 110 voor 23.740 euro. Voor de prijs krijg je wel niet veel uitrusting. Tot bedraagt de CO2-uitstoot een opmerkelijk lage 94 g/km voor de dCi 110.
Conclusie
Van een model met bescheiden commerciële ambities en focus op de Europese markt, hadden we geen lange reeks kwaliteiten verwacht. Nochtans wist de Pulsar ons te overtuigen met zijn simpele gamma, comfort van hoog niveau en schitterende ruimte. Kortom, een model dat je moet ontdekken.