20200325104644superbscout03.jpg

Net zoals zijn kleine broer Octavia is de Superb er voortaan ook in een allewegenversie voor wie al eens een wiel in een wei zet. Deze variant heet Scout en behoudt uiteraard alle gebruikelijke troeven van het model, zoals de gigantische koffer, het zeer ruime interieur en de vele slimme details.

20200325104651superbscout24.jpg
20200325104655superbscout51.jpg

Discrete facelift

De Skoda Superb Scout behoudt ook het elegante en klassieke silhouet dat het succes heeft gemaakt van het Tsjechische vlaggenschip. De designers hebben zich bij de facelift wel een paar detailaanpassingen veroorloofd. Zo zijn de achterlichten voortaan onderlijnd met een chroomstrip, staan nieuwe letters op de kofferklep en zijn de voorbumper en koplampen (die voortaan verkrijgbaar zijn met led-matrixkoplampen) hertekend. Het interieur doet niet onder, met een nieuw optioneel scherm van 9,2 duim, een meer intuïtieve multimedia-interface en een 360-gradencamera die parkeren vergemakkelijkt.

20200325104650superbscout19.jpg

Een paar centimeter maakt het verschil

Naast die cosmetische details (en de nieuwe plug-inhybride motorversie in het aanbod) zit het grootste nieuws hem dus in de komst van een allewegenversie naar het Superb-gamma. Deze Scout geeft Skoda toegang tot het heel kleine wereldje van de grote veelzijdige breaks, naast de Audi A6 Allroad, Volkswagen Passat Alltrack of Volvo V90 Cross Country. Bij zo’n allewegenbreak hoort ook een meer comfortabele bodemvrijheid. De Superb Scout staat daarom 15 millimeter hoger op zijn ophanging in vergelijking met een conventionele Superb en de wielkasten en bumpers krijgen kunststof beschermranden. Verder is een groot deel van het onderstel beschermd door een carterbescherming. En zoals het een goede avonturier betaamt, krijgt elke Superb Scout natuurlijk vierwielaandrijving. Onder optimale gripomstandigheden blijft het systeem uitgeschakeld en drijft de auto enkel de voorwielen aan. Daardoor heeft het model vierwielaandrijving wanneer het nodig is maar gaat het brandstofverbruik niet overdreven omhoog.

20200325104644superbscout12.jpg

Premium

In het gamma van Skoda vervult de Superb de rol van speerpuntmodel. De Scout is meteen de topversie van het Superb-gamma en dus ook in heel het aanbod van de constructeur. Daarom is hij enkel verkrijgbaar met de dikste motoren, namelijk de 2.0 TDI-diesel van 190 pk en de 2.0 TSI op benzine van 272 pk. Wij mochten die laatste uitproberen op een parcours van bijna 1.000 kilometer. Met dit benzineblok trekt de Superb Scout stevig op en pleziert hij zijn bemanning met meer dan geloofwaardige hernemingen. Met 350 Nm aan koppel vanaf 2.000 o/m heeft hij natuurlijk de nodige middelen in huis. Deze soepele en lineaire motor biedt een reëel rijplezier en geeft het model meteen ook prestaties van een goed allooi, met een 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden. Ons gemiddelde verbruik bleef hangen rond de 8 l/100 km, wat absoluut aanvaardbaar is.

20200325104654superbscout46.jpg

Wat een comfort

Als er één vlak is waarop de Superb zich absoluut van zijn rivalen onderscheidt (los van de binnenruimte), dan is het wel het comfort. De ruime break blinkt namelijk uit door een zijdezacht wegcontact en een perfect filterende schokdemping, ook wanneer je ermee van de gebaande weg gaat. De afstelling van de ophanging vertaalt zich soms in een iets te soepele reactie, vooral wanneer je met hoge snelheid een bocht aansnijdt. Maar dat wordt nooit heel uitgesproken, temeer omdat de dynamische stand van de adaptieve ophanging wat stugheid brengt, die welkom is wanneer je wat sportiever wil rijden. De goede samenwerking tussen de benzinetweeliter en de DSG-automaat tot slot draagt ook bij aan het zeer hoge comfortpeil.

20200325104647superbscout17.jpg
20200325104656superbscout43.jpg

Sneeuwkoning

Wie het rijgedrag van de nieuwe Skoda Superb Scout wat te wollig vindt, zal daarentegen wel onder de indruk zijn van de trekkracht van het model, ook op vettige ondergrond. Wij konden die beproeven op besneeuwde baantjes in Beieren en het noorden van Oostenrijk. Op zijn winterbanden en met zijn vierwielaandrijving had onze Superb geen enkele moeite met de bergpassen rond Innsbruck. De break liet zich niet op het minste foutje betrappen en blijft aan het asfalt gekleefd terwijl hij zijn bemanning steeds veilig houdt.

20200325104645superbscout16.jpg

Ons verdict

De Skoda Superb Scout pakt uit met de beste verhouding prijs-kwaliteit in het segment van de allewegenbreaks dankzij een zeer rijkelijke uitrusting en overtuigende dynamische kwaliteiten. Dat laatste dankt hij zowel aan zijn uitstekende 2.0 TSI als aan zijn vierwielaandrijving. De passagiers zullen ook de multimedia-uitrusting van het model weten te smaken, met onder meer een audiosysteem ontwikkeld door Canton, twee USB-poorten voorin, twee USB-poorten en een 230-voltstekker achterin en een stemversterker die gesprekken tussen de passagiers voor- en achterin vergemakkelijkt.

20200325104648superbscout18.jpg