Stel je even voor: tot nu toe had de Polo GTI ‘maar’ een kleine 1.4 (weliswaar met 180 pk) om het op te nemen tegen de concurrentie van de Renault Clio RS, Peugeot 208 GTi en Ford Fiesta ST, allemaal aangedreven door een 1.6 turbo met ongeveer 200 pk (officieus in het geval van de boostfunctie in de Ford).
Gedaan met lachen
VW wordt nu de meester van het segment door de tweeliter TSI van de Golf GTI onder de motorkap van de kleine Polo te plaatsen. Met 220 pk onder de rechtervoet en vooral een koppel van 350 Nm kan de concurrentie niet anders dan de witte vlag zwaaien.
Verzamelstuk
Uiteraard laat de sportieve mechaniek zich opmerken. De kleine Polo herinnert aan de zijn titel met WRC-stickers op de flanken en op de motorkap. Protesteer niet, het is te nemen of te laten want Volkswagen biedt geen andere optie. Vind je de prijs van 34.000 euro een bittere pil, weet dan dat dit een collector’s item is want Volkswagen bouwt maar 2.500 exemplaren.
Indrukwekkend maar niet overdreven
Met zijn stickers, bi-xenonlampen en specifieke 18-duimsvelgen maakt deze Polo natuurlijk indruk. Maar Volkswagen heeft niet overdreven en blijft bescheiden in de stijl: geen viervoudige uitlaat of gigantische luchtinlaten. Neem de stickers weg en mevrouw zal denken dat om een 1.6 TDI gaat met een kleine koetswerkkit ‘die hem goed staat’.
Rallycockpit
In het interieur vinden we alle elementen van een kleine sportieveling, van blauwe wijzers, aluminium pedalen en een stuur met alcantara tot kuipzetels. VW rust elk exemplaar uit met bi-xenonkoplampen, verwarmde zetels, automatische klimaatregeling en navigatie. Maar van automatische koplampen is geen spoor. Zelfs niet op de optielijst … die niet bestaat.
Op de weg
Eerst een opwarmrondje. Eén ding is zeker: met 350 Nm koppel moet je niet veel gas geven om te vertrekken. Hij herneemt vlot bij alle toerentallen, in alle versnellingen. Je hoeft het rechterpedaal nog maar te strelen of je vliegt weg van het andere verkeer. Een sterke start dus. Door de motregen moeten we wel een beetje opletten, want de voortrein heeft moeite om alle motorkracht over te brengen.
Kracht bij alle toeren
De Polo is gemakkelijk te besturen maar wordt vervelend in de stad door zijn draaicirkel van een vrachtwagen en eerder harde stuurbekrachtiging. Op de autosnelweg laat de motor zijn rauwe stem horen, terwijl hij zachtjes onderin de toeren pruttelt in zesde. Om de witte bestelwagen achter jou er definitief af te rijden, volstaat een kleine duw op het gaspedaal en je bent vertrokken.
Voor diehards
Je las het al in de titel: deze Polo is een viriele stadsauto. Een autootje waar je je handen, ogen en oren mee vol hebt. Mijn collega’s hadden mij al gewaarschuwd: hij is een beetje ‘overgemotoriseerd’. Op een droge ondergrond en bij deze temperatuur (10 graden) leveren de banden nochtans uitstekend werk door een grote meerderheid van de cavalerie op het asfalt over te brengen. De tractie is correct, maar je het stevige biceps nodig om de koppelreacties in het stuur onder controle te houden.
De bijzonder stevige remmen laten toe om steeds later te remmen. De nauwkeurige besturing richt de neus terwijl de achtertrein keurig volgt. Hij breekt niet uit, tenzij je wild van het gas gaat, dan reageert de Polo R WRC prompt maar geleidelijk.
Bij het uitgaan van de bocht moet je erop letten dat de wielen rechtstaan om weer voluit te gaan. Op dat moment, te midden het gedonder van de mechaniek, word je snel weer richting horizon gestuurd. De motor blaakt van gezondheid bij alle toerentallen en de nauwkeurig te bedienen versnellingsbak is echt meesterlijk en uitstekend gesynchroniseerd.
Conclusie
Deze wilde Polo R WRC bulkt van het karakter. Zijn grote motor maakt straffe prestaties mogelijk, maar verstoort wel een beetje het homogene weggedrag. Alles bij elkaar geeft het de Polo een sterk karakter. Dit is echter een verzamelauto voor in het weekend dan een compacte veelzijdige stadswagen voor elke dag. Je vindt er trouwens geen winterbanden voor.