1.      4-cilinder: Honda S800/S2000

20200929083243top.jpg

20200929083318top.jpg

In een tijdperk waar roadsters uit Engeland kwamen en niet meer dan 4.000 o/m aankonden lanceerde Honda in 1966 deze S800 op de Europese markt. De 78 pk van zijn 800 cc kleine viercilinder streelden de trommelvliezen bij 8.500 o/m. De S2000 uit de jaren ’90 deed daar nog eens 500 o/m bij.

2. 6-cilinder: Porsche 911 GT3 RS

20200929083244top.jpg

De GT3 RS is de topversie van het gamma voor puristen, die alle knowhow van het merk bundelt. Zijn flatsix is behandeld als een diamant en komt in de jongste versies in de buurt van de 9.000 o/m, wat gepaard gaat met een unieke, metaalachtige klank.

3. 8-cilinder: Ferrari F355

20200929083359top.jpg

De F355 is waarschijnlijk de meest sexy Ferrari van de jaren ’90. Zowel qua design als qua techniek was hij een sekssymbool, want zijn V8 met 40 kleppen ontwikkelde zijn 380 pk bij 8.250 o/m met een kippenvelverwekkende huil.

4. 10-cilinder: Lexus LFA

20200929083245top.jpg

De supercar van Lexus was op technisch vlak misschien niet de meest indrukwekkende auto van zijn tijd, maar de symfonie van zijn V10 bij 9.000 o/m was gaf een enorm mechanisch plezier.

5. 12-cilinder: Lamborghini Aventador

20200929083339top.jpg

Lamborghini heeft een indrukwekkend aantal afgeleiden bedacht van zijn topmodel Aventador. Maar ongeacht de versie haalt hij altijd meer dan 8.000 o/m, wat gepaard gaat met een van de wildste soundtracks aller tijden.