Voorstelling
Het is vooral in het zuiden (Spanje, Italië,…) dat de vraag bestaat voor middelmatige wagens met drie volumes. Onze noordse markten zijn minder gesteld op deze verschijning, al vindt men toch enkele onverzettelijke adepten van de gebruikelijke berline (hier te begrijpen met een koffer). Bewijs : Toyota aarzelt geen minuut om een Corolla met koffer op onze markt te brengen !
De Corolla is een ware autoriteit : verschenen in 1966, hij heeft tien verschillende generaties gekend, en een productie van… 32.000.000 exemplaren ! En wat betreft deze variante, namelijk de sedan, moet u weten dat er in 2005, 1.400.000 Corolla’s verkocht werden, waarvan 850.000 met een koffer ! Hiermee plaatst men de belangrijkheid van het model…
De nieuwe Corolla sedan heeft een nieuw raamwerk, vijf verschillende afwerkingniveaus (Terra, Luna, Luna Pack, Sol en Sol Pack), vier motors, vijf sterren bij crash tests, dertien centimeters meer dan de vorige (met een totale afmeting van 4,54 m), vier wielen en een stuur !
Serieuzer, onder de vier motors, biedt Toyota de keuze tussen twee benzine en logischerwijze, evenveel diesels : onderaan het gamma vindt men een 1.4 l VVT-i, benzine dus, van 97 pk en met 130 Nm. Enkel verenigbaar met een manuele doos met vijf versnellingen, hij belooft een 170 km/u en een gemengd verbruik van 6,7 liters. De andere benzine, een 1.6 l, ontwikkelt 124 pk aan 6.000 rpm, een nogal aanzienlijke kracht voor de cilinderinhoud, en een koppel van 157 Nm. Genoeg om een topsnelheid van 195 km/u te behalen en een verbruik van 6,9 liters bij honderd kilometers. Maar voor de luiaards van de linker voet (wat men toch soms wel is), is het eveneens mogelijk om er een gerobotiseerde doos aan te koppelen met vijf versnellingen (830 €), wat het verbruik zal doen dalen met 0,2 liters ! Geen reden om er een milieuwonder van af te leiden, maar iets is beter dan niets ! Uiteindelijk interessanter voor onze markten, de twee diesel motors : zijnde de 1.4 D-4D van 90 pk en 190 Nm (175 km/u en 4,9 l/100km) en een 2.0 D-4D van 126 pk en 300 Nm (200 km/u en 5,3 l/100 km). Noteer dat de eerst genoemde de keuze biedt tussen een manuele en een gerobotiseerde doos (altijd met 5 versnellingen), en dat de tweede sowieso geleverd wordt met een manuele 6-doos. Uiteindelijk, om op een milieu pluspunt te beëindigen, is de laatstgenoemde motor leverbaar met een partikelfilter. En dat is goed ! Maar wat daarentegen minder is, is dat die filter enkel in optie te verkrijgen is (500 € !) en verhoogt de uitstoot- en verbruikscijfers… Zoek de fout…
Qua uitrusting, wordt deze nieuwe Corolla rijk bevoorraadt met de nodige en verplichte veiligheidsuitrustingen om de vijf sterren te bereiken van de Euro NCAP test… en die hij trouwens behaalde ! Elektronische krachtverdeler bij remmen, hulp bij noodremmen, tot 9 airbags (volgens de gekozen versie), stabiliteitscontrole en antislip, alles zit erin ! Al moet men soms een beroep doen op de opties…
Tarieven
Basisprijs, voor een Corolla Sedan 1.4 VVT-i Terra, anders gezegd, niet voorzien van de stabiliteitscontrole, de airco en het antislipsysteem : 16.130 € ! Dit is duur voor een rugzak… Zeker wanneer de Auris met 5 deuren voorzien met dezelfde motor en dezelfde afwerking aan 15.650 € staat. En wat betreft de meest verkochte versie, namelijk de 1.4 D-4D (diesel) Luna, hij is beschikbaar aan 19.490 € ! Een prijs die u moet verhogen met 400 € voor het metaalkleur, en eventueel de automatische airconditioning (de manuele versie werd standaard voorzien) aan 560 €… Noteer eveneens dat deze versie, tegenover de Terra, de manuele airco biedt, maar ook de mistlichten, de MP3 cd-speler, de verwarmde buitenspiegels, de gordijn- en knieairbags (bestuurder), de audiobediening aan het stuur, de elektrische ruiten achteraan,… Kortom, een aanlokkelijke lijst !
Indruk
Getest in de twee dieselversies, is de Corolla een behoorlijke berline, die goed geveerd is en die zich goed redt op de baan. Wat gewoon jammer is, is dat de dieselmotors nogal moeite hebben onder de 2.000 rpm, wat talrijke terugschakelingen opdringt om de machine te doen heropleven ! Maar de mechanica kan zich toch stilzwijgend en niet te ruw vertonen. De manuele doos wordt blindelings bestuurd, met een aangename nauwkeurigheid.
De Corolla steunt goed op zijn vier wielen met een evenwichtige ophanging die naar het comfort gericht werd. En dit is het pluspunt van deze wagen, het comfort... samen met een goed bestudeerde ergonomie en leefbaarheid binnenin. En hieromtrent, al merkt men dat deze Corolla op de Auris gelijkt door zijn origineel dashboard en zijn grijsachtige binnenkleuren (de middenboog werd daarentegen niet overgenomen), ontgoochelt hij door de kwaliteit van de afwerking. Nogal middelmatig binnenin, het wordt kritisch in de kofferruimte, waar de panelen slecht vastgelegd werden, net zoals de talrijke elektronenbundels ! Kortom, op dit gebied is de uitvoering hier echt ouderwets… Maar waar is ook dat men niet in de kofferruimte leeft !
Besluit
Met een klassieker uitzicht dan de Auris, zal deze Corolla toch de liefhebbers van berlines met drie volumes kunnen verleiden. Geroepen om wereldwijds goed te verkopen, hij zal bij ons geen records verbreken gezien een hoger gelegen tarief tegenover dat van de Auris en ook door een te zeldzaam cliënteel voor het type middelmatige voertuig. Maar dit is geen reden om de kwaliteiten van deze wagen te vergeten : een uitstekend comfort, een volledige uitrusting, een optimale veiligheid en een Toyota waarborg ! En dit is al een omweg waard…
Ontdek meer inzichten
Toyota