Gas geven
Grote volumes worden nog lang niet gehaald. Vooral in Wallonië, waar er helaas geen aardgaspompen bestaan. Maar toch: CNG toont de eerste tekenen van groei in België. In de eerste maanden van het jaar was er zelfs een vooruitgang met 600 procent tegenover dezelfde periode in 2013. Een ‘explosie’ die we moeten nuanceren want de totale cijfers blijven beperkt tot enkele honderdtallen. De interesse in aardgas lijkt wel toe te nemen naarmate er meer aanbod en meer tankstations komen.
Beperkt volume
In zijn TGI-versie krijgt de Volkswagen Golf Variant twee opslagtanks van 200 bar onder de koffervloer. Die slikken in totaal 15 kg aardgas. Ze verdringen het reservewiel en enkele opbergvakjes, maar zijn niet zo’n grote beperking voor het totale bruikbare volume. Je hoeft geen rekening te houden met een grote tank. We zien alleen dat de vloer van de koffer iets hoger ligt dan in een klassieke Golf Variant. 424 liter blijft aanvaardbaar voor dagelijks gebruik, maar de Golf Variant TGI kan niet meer concurreren met de zeer ruime Peugeot 308 SW en zijn koffer van 610 liter (605 liter in de klassieke Golf Variant).
0,9 euro/kg
De Golf Variant TGI maakt dat goed aan de pomp. Als we ons baseren op het gemiddelde testverbruik van ongeveer 5 kg aardgas per 100 km, kun je met de huidige prijzen in België (zo’n 0,9 euro/kg) 100 km afleggen voor 4,5 euro. Met slechts 15 kg aardgas moet je wel elke 300 km gaan tanken. Dat is enigszins hinderlijk. Je behoudt wel de klassieke benzinetank van 50 liter die de actieradius verhoogt tot meer dan 1.000 km. Maar om de meerprijs voor deze technologie van circa 2.500 euro terug te verdienen, rijden klanten natuurlijk liever zo vaak mogelijk op aardgas zonder de minste druppel benzine te verbruiken.
Motor
De tweezijdige 1.4 van Volkswagen (die zowel op benzine als aardgas kan draaien) schittert door zijn soepelheid in gebruik. Hij biedt comfortabele hernemingen zonder de minste trilling. En zijn 110 paarden zorgen voor snedige acceleraties ondanks het extra gewicht van de Golf Variant TGI (1.457 kg tegenover 1.370 kg voor de 308 SW 1.2 e-THP). Ondanks de kleinere cilinderinhoud en één cilinder minder, blijkt de 1.2 e-THP van Peugeot nog overtuigender. Hij is even soepel als zijn concurrent, maar explosiever als je even doortrekt. Opwindend.
Weggedrag
Even opwindend is het weggedrag van deze 308 SW. Wat een plezier om deze snedige voortrein over kleine wegen te sturen. De onberispelijke schokdemping van de Peugeot koppelt een perfect werkingscomfort aan doeltreffendheid. De Golf Variant is minder wendbaar maar ook uitmuntend in zijn klassieke versie, maar door het gevoelig hogere gewicht kan de variant op aardgas de vergelijking niet doorstaan omdat de ophanging harder werd. Bovendien belast het extra gewicht van de opslagtanks bijna uitsluitend de achteras. Maar goed, je moet al rijden met een stevig tempo om de Duitser van zijn stuk te brengen.
Op z’n Duits
We hadden het nog niet over de afwerking. Ook al ging de 308 SW onmiskenbaar vooruit tegenover de vorige generatie, de Golf VII Variant blijft de referentie van het segment. Zelfs vaststelling bij de uitrusting trouwens. Het verschil kun je wel verkleinen dankzij de rijke optiecatalogus van Peugeot. Maar Volkswagen behoudt een voorsprong op technologisch vlak, bijvoorbeeld met de actieve snelheidsregelaar met noodrem die in België standaard wordt aangeboden op elke Golf.
Conclusie
De Peugeot 308 SW wint het praktische gedeelte met zijn grote koffer en intelligent te moduleren achterbank. Hij wint ook inzake rijplezier dankzij de snedige voortrein en het uitstekende turboblokje. De Golf Variant onderscheidt zich wel door de mogelijkheid om goedkoop en ecologisch op aardgas te rijden. Tenminste als je in jouw buurt een pomp kunt vinden …