20200420145412ford1.jpg

De Techna was dus niet gewoon een sculptuur voor op salons dat niet eens zelfstandig kon rijden. Het prototype was namelijk perfect functioneel en moest “nieuwe ideeën op het vlak van veiligheid, koetswerk en technologie” onthullen. Ford was maar wat trots op het model en meldde dat het “liefst 50 grote innovaties telde”.

20200420145413ford3.jpg

Een druk programma dus, met onder meer deuren die quasi parallel met het koetswerk openden, een klein luik op de motorkap om diverse vloeistofpeilen aan te vullen en zelfs een energie-absorberende achterbumper. Ook opmerkelijk is de voorruit zonder raamstijlen voor een beter zicht, achterlichten aan weerszijden van de achterruit en, grote première, een vaste zitbank voorin maar verstelbare pedalen en stuur.

20200420145413ford2.jpg

Technisch gezien pakte Ford niet zozeer uit met de motor of de versnellingsbak, maar wel met de… schokdemping. Deze Autolite-ophanging bevatte dubbel zoveel vloeistof als andere schokdempers van destijds en moesten zo meer comfort en een langere levensduur bieden. Het is alleen jammer dat het merk zich niet aan een flamboyanter design heeft gewaagd. Op die manier zou deze interessante conceptcar meer aandacht getrokken hebben en misschien wat langer in het geheugen blijven hangen zijn…