François Piette

3 APR 2017

Vergeten model: Hommell Berlinette, de echte Alpine‑erfgenaam?

Omdat het de job is van autojournalisten om kritiek te geven, krijgen ze soms pittige opmerkingen naar het hoofd geslingerd zoals “als je denkt dat je het beter kan, doe het dan zelf!”. En dat is exact wat een klein team van het tijdschrift Echappement aan het begin van de jaren ’90 deed. En weet je wat? Het resultaat was geslaagd! Het bewijs dat niet iedereen in ons beroep twee linkerhanden heeft…

Het verhaal lijkt soms wat gek, maar het is nochtans echt gebeurd! Aan de basis van deze berlinette ligt een verhitte discussie tussen de baas van het magazine Echappement, Michel Hommell, zijn hoofdredacteur Gilles Dupré en Jean-Charles Rédélé, de zoon van de oprichter van het merk Alpine. De vraag is altijd dezelfde: “welke zou de echte opvolger van de berlinette Alpine A110 zijn op de markt van vandaag?”.

Wij kunnen dat!

Omdat ze geen enkel antwoord vonden dat voldeed, beslisten ze om deze berlinette dan maar zelf te bouwen. En om de smaak van het cliënteel beter te kunnen peilen, werd in het magazine een peiling gehouden. Het is 1990, en twee jaar later al staat op het salon van Parijs een eerste project te blinken. Het duurt nog twee jaar voor de auto in productie gaat.

Technisch

In tegenstelling tot wat velen vrezen van een ambachtelijk product uit Frankrijk dat wordt betaald door de baas van een persgroep, is de uitvoering uitstekend. De auto is erg verzorgd en precies geassembleerd. De Hommell Berlinette laat zich in een paar woorden samenvatten: een centraal ingeplante Peugeot-motor van 2 liter met 155 pk, een manuele 6-versnellingsbak, achterwielaandrijving, een buizenstructuur, een koetswerk in polyester en… dat is het zo’n beetje!

Evoluties

De auto blijft tot 2003 in productie. Maar in die 9 jaar zijn slechts 242 exemplaren gebouwd. In de loop van zijn carrière is er nog een barquette-versie gekomen van de auto, gevolgd door een eerste evolutie “RS”, die het vermogen op 167 bracht, en dan een tweede (RS2), die de motor met de hulp van de tuner Danielson tot 195 pk opvoerde.

Speelgoed

Uw dienaar had ooit het geluk aan het stuur te mogen kruipen van een exemplaar en kan het bevestigen: de auto is een droom om mee te rijden! Zoals bij elke auto met een middenmotor mag je uiteraard niet vergeten om de voortrein zuiver te plaatsen aan het begin van de bocht, vooral dan op natte ondergrond… Eens die fase achter de rug is, is de rest een en al plezier: het evenwicht van de auto laat heel hoge bochtsnelheden toe! De motor is duidelijk aanwezig in het interieur en het gewicht van minder dan één ton maakt flitsende hernemingen mogelijk. Het comfort is natuurlijk erg beperkt, want de auto is gestript van alle comfortuitrusting en heeft zelfs geen vloermatjes of ramen die open kunnen!

Vandaag

Met een zo beperkte productie is het niet gemakkelijk om het exemplaar van uw dromen te vinden. Je moet eigenlijk al in Frankrijk gaan zoeken. De prijzen zijn gelukkig redelijk: tussen 20.000 en 40.000 euro, afhankelijk van het model. De waarde kan enkel maar stijgen gezien de exclusiviteit van het model. Goed nieuws is ook dat de auto bij het gebruik robuust blijkt, zonder grote zwakke plekken. Inspecteer het exemplaar echter wel grondig voor je het koopt om je ervan te vergewissen dat de auto niet bij een ongeval betrokken is geweest.

Advertentie
Advertentie
Advertentie