Midden jaren ‘90 was het gamma van Fiat bijzonder divers! Er waren ook enkele fun-cars zoals de Barchetta en de Punto Cabrio. Bij de meer familiale modellen vond je onder andere het sympathieke duo Brovo en Brava. Die hadden een verleidelijk koetswerk, een volledige uitrusting en een mooie prijs die de afwerking compenseerde, die op sommige vlakken voor verbetering vatbaar was...

cilinders!

Als klap op de vuurpijl was er de 'HGT' versie, een obscure benaming voor de gespierde uitvoering die voorzien was van een 2 liter vijfcilinder met 20 kleppen. Het vermogen is heel redelijk voor dit atmosferische blok dat eerst 147 pk leverde, wat later werd opgetrokken tot 155 voor de tweede fase, die in 1999 en 2000 op de markt kwam. Deze fascinerende motor maakte het mogelijk om sneller te gaan dan 210 km/u en de 0 tot 100 km/u af te haspelen in ongeveer 8 seconden! Beschouw hem echter niet als een zuivere sportwagen, want zijn weggedrag was niet zo scherp als dat van een Peugeot 306 uit die tijd... Anderzijds is het een uitstekende GT met een gulle en soepele motor.

Het einde van een tijdperk!

In 2000 schrapte Fiat de vijfcilinders en concentreerde het merk zich geleidelijk op kleinere en drukgevoede motoren. Deze Bravo HGT is dan ook een waardige vertegenwoordiger van een vervlogen tijdperk, dat van compacte auto's aangedreven door grote motoren met meer cilinders. Vandaag blijft de Bravo HGT, ondanks zijn originaliteit en zeldzaamheid, zeer betaalbaar. Een budget van ongeveer 5.000 euro volstaat. Maar het grootste probleem is er één vinden!