Zoals heel wat speciale reeksen was het ook bij deze Polo nooit de bedoeling om in productie te gaan. Toen de derde generatie van de Volkswagen Polo in 1994 debuteerde, wilde de VW-marketingafdeling zijn troeven zoals uitrustingspakketten en constructiewijze in de verf zetten. Dat deed het letterlijk: door de onderdelen die bij elkaar hoorden dezelfde kleur te geven.
Van 20 naar 1.000
De Duitse constructeur bouwde als marketingstunt 20 exemplaren, maar de respons van het publiek was zo positief dat Volkswagen uiteindelijk besloot om toch een beperkte productie te starten van 1.000 exemplaren. De productieversie van de Polo Harlekin verscheen in 1995.
Kleurcode
De kleuren werden niet lukraak gecombineerd: de kleur van de voorbumper was altijd dezelfde als die van de voorste portieren, die van de achterbumper dezelfde als die van de achterste portieren. Twee versies hadden een achterklep die dezelfde kleur had als de voorvleugels, en twee andere versies hadden een achterklep met dezelfde kleur als de voorste portieren. In totaal waren er vier verschillende kleurcombinaties mogelijk met rood, geel, groen en blauw. Hoe dat op de productielijn gebeurde? De koetswerkonderdelen werden met de hand verwisseld…
Soberder interieur
Wie dacht dat Volkswagen ook loos ging met het interieur, is eraan voor de moeite: binnen overheerst de bekende Duitse strengheid. Op enkele details na: het stuur kreeg een blauwe rand, de schakelpook een Harlekin-opschrift en de zwarte stoffen bekleding kreeg een kleurrijk motief.
Onder de kap
Het motoraanbod van de Polo Harlekin stemde in grote lijnen overeen met dat van de gewone Polo: een atmosferische 1.0 van 45 pk (die later zijn vermogen zag toenemen naar 50 pk), een 1.4 van 60 pk en een 1.6 van 75 pk.
Vandaag
De productie van de Polo Harlekin klokte uiteindelijk af op 3.806 exemplaren. Bij ons duikt er heel af en toe een exemplaar op in de zoekertjes, maar de meeste Harlekins vind je terug in Duitsland. Je vindt er al een voor enkele honderden euro’s, maar een degelijk exemplaar betaal je om en bij de € 2.000. Bekijks verzekerd!