François Piette

5 DEC 2013

Vier nieuwe Fords op komst

Tijdens het persevenement Go Further heeft Ford een tipje van de sluier gelicht over zijn toekomst. Een toekomst met nieuwe technologie zoals autonoom rijden, maar ook met nieuwe modellen waarmee het Europese gamma nieuwe segmenten aanboort.

Mustang

De Mustang is een icoon, een echte legende overal ter wereld. Het is dan ook de vraag waarom het zo lang moest duren voor hij ingevoerd werd op het oude continent. Maar – en dat is officieel bevestigd – deze keer komt de Mustang ook naar Europa.

Om onze moeilijke markt tevreden te stellen, moet de Mustang een alternatief bieden voor de dure V8. Dat komt er in de vorm van een volledig nieuwe 2.3 viercilinder die meer dan 300 pk levert. De V8 (426 pk) wordt ook bij ons beschikbaar, maar de importeur maakt zich geen illusies: de overgrote meerderheid van de klanten zal de viercilinder vragen.

Hoe zit het overigens met de commercialisatie? Liefhebbers moeten geduld oefenen, want de Mustang begint bij ons pas in 2015. Goed nieuws is dat het verkoopdoel vrij ambitieus is. In België en Luxemburg verwacht Ford zelfs een grotere verspreiding dan bij de Focus RS.

Nog meer goed nieuws is dat de Mustang meteen als coupé en cabriolet op de markt komt. Bij het persevenement Go Further was bijna iedereen het erover eens dat de coupé geslaagder is.

Ka

Een tweede nieuwigheid van Ford is de Ka. Toegegeven, de huidige Ka loopt wat achter op de rest van het gamma. Maar dat zou moeten veranderen, afgaande op dit veelbelovende concept. Deze keer deelt de Ka onderhuids niets met Fiat maar is het voor 100 procent een Ford. Nog een grote verandering zijn de twee extra deuren achteraan.

Ook hier is serieproductie (ook voor de Europese markt) pas voorzien tegen 2015. Positief is dat de kleine stadswagen heel wat multimedia-uitrusting meekrijgt zoals de systemen SYNC en AppLink die toelaten verbonden te blijven, muziek te downloaden en nog zoveel meer.   

Edge en EcoSport

De markt van de SUV’s boomt. Momenteel kan Ford in deze veelbelovende markt alleen de Kuga aanbieden. Meteen de bestaansreden van de nieuwe EcoSport, die het gamma ondereen vervolledigt, maar ook van de Edge, de dikke SUV die het gamma afrondt. Het duurt nog even voor de Edge in de toonzalen staat, de EcoSport staat al in de startblokken.

De kleine SUV van Ford, met het vreemde achterwiel op de kofferklep, is vooral bestemd voor groeimarkten. Dat betekent dat Europa moet wachten. Er is sprake van een commercialisatie in België in de herfst van 2014. Geduld is een schone deugd … 

Advertentie
Advertentie
Advertentie