Volvo's nieuwe vlaggenschip draait niet rond de pot om zijn ambities kenbaar te maken: de EX90 is de veiligste productieauto ooit ontworpen door de Scandinavische autobouwer. Niets meer, niets minder! Eén van de redenen daarvoor is het LiDAR-systeem dat in het dak geïntegreerd is, net boven de voorruit. Het is hoger geplaatst dan in voertuigen van de concurrentie en kan voetgangers tot op een afstand van 250 m detecteren! De Volvo EX90 heeft ook 16 ultrasone sensoren, acht camera's en vijf radars om de auto te monitoren. De bestuurder heeft een zicht op een zeer cleane boordplank, met een groot verticaal scherm in het midden van het dashboard en een tweede horizontaal scherm achter het stuur. Het is mooi, eenvoudig en intuïtief te bedienen.

Mee met zijn tijd

De Volvo EX90 valt ook op door zijn duurzaamheid - echt een auto voor de 21e eeuw! Het interieur zweert het leer af, en gaat voor materialen met respect voor het milieu en het dierenwelzijn, zoals Nordico, een innovatief kunstleer gemaakt van verschillende gerecycleerde materialen. Over het algemeen bestaat het interieur uit 15% gerecycleerde materialen, waaronder maar liefst 50 kg hergebruikte kunststoffen. Andere materialen bestaan uit elementen die rechtstreeks uit Scandinavische bossen komen en gerecycleerd wol voor de zetels en tapijten. Tenslotte is er nog de Cx van 0,29, uitzonderlijk voor een SUV, een garantie voor optimale efficiëntie en minimaal energieverbruik.

Bidirectioneel laden

De Volvo EX90 wordt het eerste model van de Zweedse autobouwer met bidirectioneel laden. Dat betekent dat de auto de energie kan die in de batterij is opgeslagen, kan terugleveren. Daardoor kan je verschillende elektronische apparaten van stroom voorzien als je onderweg bent of een kooktoestel of koelbox aansluiten als je gaat kamperen. Beter nog, deze Volvo kan ook voorzien in een deel van de energiebehoefte van je huis, als de batterij is opgeladen natuurlijk. Handig bij een stroompanne!

In eerste instantie zal de Volvo EX90 worden aangeboden met een vierwielaandrijvingsysteem dat twee elektromotoren combineert, van stroom voorzien door een batterij met een capaciteit van 111 kWh. Die combinatie zorgt voor een totaalvermogen van 380 kW (517 pk) en maar liefst 910 Nm koppel. Een garantie voor razendsnelle acceleraties.

?