Smartphonefabrikant Xiaomi heeft zijn komst in de autowereld officieel ingehuldigd met zijn eerste model: de SU7. En het is duidelijk dat deze sportieve berline van zo'n 5 m lang alles in zich heeft om zowel de Tesla Model 3 als de Porsche Taycan achter zich te laten!

Twee versies van de Xiaomi SU7

De Chinese berline wordt beschikbaar in twee versies: de SU7 en de SU7 Max. De eerste krijgt een enkele elektromotor op de achteras van 220 kW (299 pk) en 400 Nm om in 5,28 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten, met een topsnelheid van 210 km/u. De grootte van zijn batterij kennen we nog niet, maar Xiaomi kondigt wel al aan dat het model dankzij zijn zeer gunstige Cx-luchtweerstandscoëfficiënt van 0,195 een rijbereik tot 668 km haalt - volgens de Chinese cyclus.

Tot 495 kW (673 pk), 838 Nm en 800 km autonomie

De tweemotorige SU7 Max haalt dan weer een piekvermogen van 495 kW (673 pk) en 838 Nm! Daarmee haalt hij in amper 2,78 seconden de 100 km/u en kan hij doorgaan tot 265 km/u. In dit geval laat Xiaomi wel weten dat zijn batterij van 101 kWh hem een autonomie geeft tot wel 800 km. Is de batterij weer plat, dan garandeert zijn 800 V-architectuur hem een laadsnelheid van 220 km autonomie in amper 5 minuten, of tot 510 km na slechts 15 minuten laden.

Vanaf 2024 op de weg... in China

Tijdens de presentatie heeft Xiaomi ook het interieur van zijn elektrische berline onthuld. Een cabine met voldoende displays, met een centraal aanraakscherm met een diagonaal van 16,1 inch, terwijl het instrumentendisplay 7,1 inch meet. Beide fysieke schermen worden nog bijgestaan door een head-up display met een equivalente grootte van maar liefst 56 inch. Helaas komt deze SU7 enkel op de markt in China, of toch in eerste instantie. De eerste leveringen zouden in de loop van het jaar moeten plaatsvinden, mogelijk al vanaf februari 2024.