Het Chinese bedrijf Xiaomi, tot voor kort enkel actief in de consumentenelektronica, lanceerde gisteren officieel de Xiaomi SU7 Ultra, een extreme versie van zijn SU7 sedan. En dat ging niet onopgemerkt voorbij. Vorig jaar veegde de SU7 Ultra nog de Nürburgring-records van zijn rechtstreekse rivaal de Porsche Taycan Turbo GT volledig van de tabellen (en in één beweging ook die van de Rimac Nevera en zelfs de 911 GT3 RS!).

Advertentie
Advertentie

Na recordprestaties nu ook een recordprijs

Gisteren deelde Xiaomi een nieuwe tik uit aan Porsche, maar dit keer met andere cijfers. Xiaomi zet de SU7 Ultra namelijk in de Chinese showrooms voor “slechts” 70.000 euro (529.900 yuan). Dat is maar liefst 30.000 euro minder dan initieel werd verwacht. Bestel je hem met het optionele racepakket, dan komt er 13.000 euro bij. Opvallend: daarmee is hij nog steeds drie keer zo goedkoop als de Porsche Taycan Turbo GT, die in China verkocht wordt voor ongeveer 263.000 euro!

Xiaomi SU7 Ultra auto's verzameld voor een schilderachtig berglandschap.
Advertentie
Advertentie

Jaarquotum bereikt in 120 minuten

Xiaomi hoopte vooraf een 10.000-tal SU7 Ultra’s te kunnen slijten in 2025. Die kaap werd in amper twee uur na de lancering al bereikt! Voor de eerste gelukkigen zou de levering al voorzien zijn voor maart.

Bij Porsche worden er ongetwijfeld met spoed een aantal crisisvergaderingen belegd. Met een sterk terugvallende verkoop (een daling van 28% in 2024 tegenover 2023) en een halvering van het aantal verkochte Taycans, wordt de eens veelbelovende Chinese afzetmarkt stilaan een moeilijk verhaal voor de jongens uit Zuffenhausen bij Stuttgart.

Xiaomi SU7 Ultra: cijfers van een hypercar

Nu we toch met indrukwekkende cijfers aan het goochelen zijn, halen we er nog even de officiële specificaties van de SU7 Ultra bij. Voor een vierdeurs sedan zijn die op zijn zachtst gezegd “best indrukwekkend”. Er zit een motor van 288 kW (386 pk) aan de voorkant en twee elektromotoren van elk 425 kW (570 pk) aan de achterkant. Dat is een gezamenlijk vermogen van 1.138 kW (1.526 pk). Het maximumkoppel is 1.770 Nm en de topsnelheid is 359 km/u. De acceleratie van 0-100 km/u is voorbij een duizelingwekkende 1,98 seconden!

Gele Porsche neemt bocht op racecircuit, dynamisch zicht en indrukwekkende spoiler.

De NMC-batterij van 93,7 kWh komt uit de fabrieken van CATL. Volgens de Chinese CLTC-norm haalt de supersedan daarmee een rijbereik van 620 km. Opladen doet hij bijna even snel als rondjes afmalen op het circuit: in 11 minuten laadt de batterij van 10% naar 80%, dankzij de 800V-architectuur.

Advertentie
Advertentie
Illustratie van een moderne autobatterij met strakke lijnen in een elektrische auto geïntegreerd.
Glanzende elektrische automotor, op donkere achtergrond, met mechanische details.

Europese markt komt in zicht, maar wanneer precies?

Voorlopig is de SU7 Ultra enkel bestemd voor de Chinese markt. Maar voor hoelang nog? Xiaomi heeft op zijn Weibo account (de Chinese tegenhanger van X) laten weten dat het de SU7 Ultra op 3 maart aan Europa zal tonen op het Mobile World Congress in Barcelona. De CEO en oprichter van Xiaomi, Lei Jun, zei eerder al dat hij nog vóór 2030 wil starten met de verkoop van wagens in Europa. Met de “underpromise, overdeliver”-filosofie van de CEO in het achterhoofd zou dat wel eens sneller kunnen gebeuren dan we denken. Wij kunnen alvast niet wachten!

Advertentie
Advertentie